سرخط خبرها

تفاوت تعداد زنان و مردان در سنّ ازدواج و حکمت آن چیست ؟

پرسش:
با این که به علم خدا ایمان دارم ولی مساله ای برایم شبهه ایجاد کرده آن هم اینکه جمعیت دختران و پسران در سن ازدواج برابر نیست و تعدادی از دختران بدون همسر می مانند؟
پاسخ:
۱ـ علت نابرابر بودن تعداد دختران و پسران، ظاهراً بیشتر بودن تعداد دختران متولد شده نسبت به پسران نیست تا این پرسش مطرح شود که چنین موضوعی با نظم موجود در عالم ناسازگار می باشد. طبق قانون مَندِل ، احتمال تولّد دختر و پسر ، پنجاه ، پنجاه می باشد. لذا به طور تقریبی ، تعداد نوزادان پسر و دختر ، در کلّ دنیا یکسان است ؛ البته ممکن است زاد و ولد دختران در منطقه ای بیشتر و در منطقه ای دیگر کمتر بلاشد ؛ ولی در کلّ دنیا توازن نسبی وجود دارد ؛ و اگر توازن به هم می خورد ناشی از عوامل غیر ذاتی و غیر طبیعی است. مثلاً تلفات مردان همواره بیشتر از زنان می باشد. عواملی مانند جنگ ، کار سخت و خطر آفرین بیرون ، بودن زیاد در محیط بیرون که آمار تصادفات را بالا می برد ، رانندگی پسران که خطر آفرین است و … همگی می توانند باعث کم شدن مردان شوند.
۲ـ مردان دیرتر از زنان ، توان جنسی خود را از دست می دهند. و از طرف دیگر نیاز طبیعی مرد به داشتن فرزند، گاهی او را به چند همسری می کشاند. لذا این امر می تواند بخشی از این خلاء را پر نماید.
۳ـ گاهی زن به طور طبیعی نابارور می شود. مرد هم ضمن ادامه ی زندگی با همسر نخست، برای داشتن فرزند، به چند همسری روی می آورد و عواملی از این دست باز بخشی از خلاء موجود را پر می کند.
۴ـ البته این امور به شرطی خلاء موجود را پر می کنند که مردم ، فرهنگ خود را فرهنگ خدایی کنند و دست از فرهنگ خودساخته شان بکشند و به جای تبعیّت از خواستهای نفسانی خودشان ، تسلیم احکام الهی شوند. ولی فرهنگ امروز جامعه چون از مسیر شرع خارج شده ، اجازه نمی دهد که احکام خدا ، مشکل موجود را حلّ و فصل نماید. در حقیقت ، این رسوخات و رسوبات فرهنگی است که باعث شده زنان ، چند همسری مرد را برنتابند ؛ لذا در صدر اسلام که چنین رسوباتی وجود نداشت ، اکثر زنان نیز مشکلی با این مساله نداشتند. اکنون نیز در برخی مناطق دنیا ، زنان مشکلی با این مساله احساس نمی کنند. برخلاف تصور برخی افراد، فطرت و ذات زن انحصار طلب نیست، بلکه این انحصار طلبی به حس حسادت زن و نیز عوامل فرهنگی برمی گردد.

حاصل مطلب اینکه خداوند متعال هم به فزونی عارضی ـ غیر ذاتی ـ جنس ماده نسبت به به جنس نر علم دارد و بلکه خود او چنین قانونی را در هستی گذاشته و این اختصاص به انسانها نیز ندارد ؛ بلکه در تمام موجودات زنده چنین قانونی حاکم می باشد. البته در اکثر موجودات ، این امر ذاتی است ولی در انسان عارضی می باشد. از طرف دیگر ، خداوند متعال در وجود جنس نر احساس نیاز به چند همسر را هم آفریده است و در بسیاری از مردان نیز این حسّ وجود دارد. لذا خداوند متعال ، در شریعت نیز راه چند همسری را باز گذاشته تا هر گاه تعداد زنان به خاطر عوامل عارضی مثل جنگ یا تصادفات یا امراض یا … بیشتر از مردان شد ، زنان ، بی همسر نمانند.
همچنین خداوند متعال از روی حکمتش ، گاه توازن جنسها را در مناطق مختلف به هم می زند تا اقوام و قبایل مختلف با یکدیگر روابط فامیلی برقرار کنند و به این ترتیب تنوّع ژنتیکی گسترش یابد. چرا که هر چه تنوّع ژنتیکی گسترده تر شود ، آمار تولّد نوزادان با اختلالات ژنتیکی پایینتر می آید.
ضمناً باید توجّه داشت که سنّ ازدواج آن نیست که متخصّصین پزشکی می گویند ؛ بلکه سنّ ازدواج را باید خالق انسان بیان نماید. پس تعریف ما از سنّ ازدواج نیز در صورت مساله دخالت خواهد داشت. کافی است در این باره به ازدواجهای اهل بیت (ع) توجّه کنیم تا معلوم شود که آن بزرگوران چگونه سنّ ازدواج را تعیین نموده اند. متخصّصین روانشناسی امروز ، سخن زیاد گفته اند و فرهنگ اهل بیت را به نفع فرهنگ خودشان کنار گذاشته اند ؛ ولی کو آن نتایج مثبتی که ادّعا می کنند. فقط کافی است نگاهی به آمار طلاقها و وضع پر تنش خانواده ها بکنیم تا معلوم شود که چه بلایی بر سر بشریّت آمده است.

Print Friendly, PDF & Email
0 0 vote
Article Rating
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x