سرخط خبرها

با توجه به جمعیت کم یهودی ها چرا اینقدر ثروتمند هستند؟ ما مسلمانان فقط تا سده پنجم پیشرفت داشتیم. چرا در حال حاضر از نظراقتصادی وعلمی عقب مانده ایم؟

پرسش :
با توجه به جمعیت کم یهودی ها چرا اینقدر ثروتمند هستند؟ از زمان موسی و عیسی علیهم السلام و پیامبر اسلام صلوات الله علیه. تا الان. چرا ثروت چند میلیون یهودی در مقابل ۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون مسلمان و ۳ میلیارد مسیحی بیشتره؟ چرا بهترین کاشفان. مخترعان. دانشمندان. یهودی هستند. تا حالا بیشترین جوایز نوبل رو یهودی ها بردند. اقتصاد. سیاست. رسانه ها. دانشگاه ها همه دست یهودی ها هستند. ما مسلمانان فقط تا صده ۵۰۰ پیشرفت داشتیم. چرا در حال حاضر هم اقتصادی هم علم اینقدر عقب مانده ایم؟ چرا یهودی ها از ما جلو تر هستند؟
پاسخ :اولاً، اموال در دین یهود، به صورت ربا جمع گشته و این از زمان پیامبران بنی اسرائیل، شیوه علمای بی عمل یهود بوده و همواره مورد مخالفت پیامبران الهی واقع گشته است. در واقع اموال در یهود چه از ناحیه کسب آن و چه از ناحیه شیوه جمع آوری و چه در نحوه خرج آن از دیدگاه شریعت، همواره با مشکل جدی روبروست.
ثانیاً، باید توجّه داشت که سعادت حقیقی انسان ها نه در گرو مال و ثروت است نه در گرو فقر. تاریخ روشن بشر، گواه صادق این حقیقت است که از میان هر دو گروه ثروتمند و فقیر، هم مومن و سعادتمند شده اند هم کافر و فاسق و شقی؛ و البته ثروتمندان بیشتر به شقاوت و بدبختی حقیقی و ابدی گرفتار شده اند تا فقراء؛ و همواره نزدیکترین افراد به انبیاء و ائمه (ع) و جهاد کنندگان در راه خدا فقراء بوده اند؛ و اکثر دشمنان انبیاء نیز از میان ثروتمندان و دنیاداران بوده اند. لذا چنین نیست که خدا به واسطه ی اندک دادن مال دنیا به کسی در حقّ او ظلمی کرده باشد؛ بلکه چه بسا در حقّ او احسان نموده و او را در دسته ی انبیاء قرار داده که اکثراً از فقراء بوده اند. در منطق الهی مالک امور تنها خداست و غیر او تنها امانتدار خدا هستند. لذا هیچ کس بالذّات ثروتمند نیست بلکه همه فقیر بالذّات هستند و هیچ موجودی جز خدا، مالک وجود خود نیست کجا رسد مالک موجود دیگری باشد. «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمید. ــــــ اى مردم شما(همگى) فقیر و نیازمند به خدایید؛ و تنها خداوند است که بى نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است » (فاطر:۱۵). 
بنابراین، ثروتمندان، به حقیقت مالک مال نیستند بلکه مانند کارمند یا رئیس بانکی هستند که ثروت فراوانی به آنها سپرده شده تا طبق قانون آن را به دیگران واگذار نموده اقتصاد کشور را به گردش درآورند. لذا اگر خدا به برخی ثروت افزونتری داده چنین نیست که آن ثروت را تماماً به خود آنها داده باشد؛ بلکه خدا ثروتمندان را طبق قوانین شریعت مأمور نموده که مال را به اهلش برسانند. پس اگر چنین کردند تکلیف خود را انجام داده و اجر آن را خواهند داشت، در غیر این صورت همان مال و ثروت موقّت دنیایی، موجب شقاوت و بدبختی اخروی آنها را فراهم ساخت. فقراء نیز مکلّفند که هنگام نیاز جز به کرم خدا چشم نداشته باشند و جز از راه مشروع در طلب روزی برنیایند. لذا همان گونه که ثروتمندان با ثروت امتحان می شوند، فقراء نیز با فقرشان مورد امتحان قرار می گیرند.
بنابراین، ثروت، صرفاً یکی از عوامل امتحان الهی است که تکلیف مضاعفی بر صاحبش موجب می شود؛ کما اینکه فقر نیز یکی از عوامل امتحان بشر است که آن هم تکلیفی را بر فقیر و غنی در پی دارد. و اساساً دنیا جای بهره مندی نیست و همه چیز آن برای خودسازی و تهیّه ی توشه ی آخرت است. دنیا و ثروت و فقر آن برای کسی جدّی است که نظر به آخرت ندارد؛ و گرفتار جزء بینی شده و هستی را در همین دنیا خلاصه نموده است؛ اگر چه در زبان، قائل به برزخ و آخرت نیز باشد. اگر کسی بداند که آخرت یعنی ابدیّت و دنیا یعنی تنها هفتاد یا هشتاد سال زندگی پر زحمت، آنگاه متوجّه می شود که خوشی یا سختی چند روزه ی دنیا در برابر خوشی و سختی ابدی آخرت هیچ نیست؛ چرا که هر عددی هر چند بزرگ، در برابر بی نهایت، حقیقتاً هیچ است؛ نسبت عدد یک به بی نهایت، هیچ تفاوتی با نسبت عدد یک میلیار نسبت به بی نهایت ندارد؛ و هر دو مساوی صفر می باشند.
Print Friendly, PDF & Email
Rating: 4.0/5. From 10 votes.
Please wait...

11
دیدگاه ها

تقی محبی

سلام خسته نباشید سوالم درمورد اسم اعظم است.
بعضی ها میگویند یک کلمه است گروهی میگن یک جمله دیگران میگن اصلا حرف نیست. یا در دعای جوشن کبیر هست. گروهی این عقیده رو دارن فقط معصوم میتونه اسم اعظم رو درک کند. بعضی ها هم میگویند باید سیر و سلوک و ریاضت انجام بدی تا بهش برسی. چطور اون زنی که هاروت و ماروت رو به گناه کشوند تا به اسم اعظم برسد. وقتی که فهمید اسم اعظم چیه به اسمان رفت. یا اصف بن برخیا تخت بلقیس رو به واسطه اسم اعظم واسه حضرت سلیمان اورد.
اسم اعظم چیست؟

احمد

سلام
تشکر از سایت خوبتون تون با کلی مطالب مفید و کارشناسی شده.
مقدمه: در فصوص الحکم امده اصل عالم از عدم به وجود تبدیل شده. و وجود هم حرکت حبی است؟
رسول خاتم ص فرمود: خداوند رحمان فرمود: گنج پنهانی بودم دوست داشتم دیده شوم.
۱٫ ایا واقعا حرکت عالم از عدم به وجود حرکت حبی است؟
۲٫ اگه این محبت خداوند غفور نبود عالم در وجود ظاهر نمیشد؟
۳٫ ایا این حرف با کلام خداوند رحیم که میفرماید ما شما و جهان را بیهوده نیافریدیم اختلاف ندارد؟

لطف کنید در مورد ابن عربی توصیه ای به ما بفرمایید؟ کلی کتاب خوندم ایشون رو طرد و تکفیر کردند با کلی منابع و فلسفه شیعی و کلی کتاب و افراد بزرگی مثل اقای قاضی که از ایشون حمایت کردند. بعضی ها از نامه امام به گورباچف که از ابن عربی حمایت کردند میگن.
بعضی ها میگویند ما فقط بخش که با فقه و فلسفه شیعی هماهنگی دارد میخوانیم. خب ابلیس هم خداوند حکیم و یگانگی خداوند را قبول دارد.
ایشان میگوید من رسول ص را دیدم و کتابی که نوشتم ایشان به من اموختن. یا میگن که خداوند را دیدم.
چظور دوگانگی این شخصیت عظیم رو باور کنیم؟

رضا

سلام با توجه با ایه فَمَنْ یعمَل مِثقالَ ذَرهٍ شَراً یرَهُ. توبه چه نقشی دارد در حالی که ما ذره ای بدی کنیم سزایش را میبینیم؟ لطفا زیر دیپلم توضیح بفرمایید

مهدی

سلام خدا قوت.سایت خیلی خوبی دارید.مطالب سایت واقعا برام مفید بود.تو این زمونه به سایت های اینچنینی واقعا نیاز داریم.بنده حداقل از طرز نوشتن متن سایت متوجه شدم انسان فهمیده ای هستید.درباره ی مطالبی که نوشته بودید تحقیق کردم همه درست بود.بنده به نویسندگانی مثل شما علاقه ی خاص دارم.موفقیت شما در روشن کردن حقیقت را از خدای متعال طلب میکنم

مهسا

شما جنبه معنوی رو جواب دادین. اگه از بعد اقتصادی و علمی پاسخ میدادین مساله روشن تر میشد.