سرخط خبرها

چرا سلمان رشدی محکوم به اعدام شد ولی محکوم به بحث نشد ؟

پرسش : شخصی از نزدیکانم می گوید : این کتاب سلمان رشدی رو حرام کردن این کار نسبتا اشتباهیه! اگه آدم مسلمان واقعی باشه با خوندن اینجور مسائل ایمانش به خدا کمتر نمی شه! و مسلمان بهتر کسیه که بره همه جور ادیان و کتاب ها رو بخونه و همه جور مخالفت ها رو گوش بده و بعد اگه با عقلش فهمید که دین خدا بهتره و بهش رو آورد، اون وقته که خدا بیشتر براش ارزش قائله! و باید به جای حرام کردن این کتاب میومدند با دلایل منطقی و محکم تفسیرش می کردند و به مردم می فهموندند که این کتاب اشتباه میگه!   
واین که اگه آدم با هر کتابی و موسیقی ای و حرفی تو ایمانش سستی ببینه این آدم ایمانش ضعیفه! ( ولی به نظر من هرچی آینه دل آدم صیقلی تر و پاکتر باشه کوچک ترین شبهه روش تاثیر می ذاره و باعث می شه که آدم ازش دوری کنه گرچه بقیه به این می گن ضعف ایمان و …)
لطفا زودتر توضیح کاملی بدید چون برام خیلی مهمه!

پاسخ : گفته شده: « کتاب سلمان رشدی رو حرام کردن این کار نسبتا اشتباهیه! اگه آدم مسلمان واقعی باشه با خوندن اینجور مسائل ایمانش به خدا کمتر نمی شه! و مسلمان بهتر کسیه که بره همه جور ادیان و کتاب ها رو بخونه و همه جور مخالفت ها رو گوش بده و بعد اگه با عقلش فهمید که دین خدا بهتره و بهش رو آورد، اون وقته که خدا بیشتر براش ارزش قائله! و باید به جای حرام کردن این کتاب میومدند با دلایل منطقی و محکم تفسیرش می کردند و به مردم می فهموندند که این کتاب اشتباه میگه!
واین که اگه آدم با هر کتابی و موسیقی ای و حرفی تو ایمانش سستی ببینه این آدم ایمانش ضعیفه! ( ولی به نظر من هرچی آینه دل آدم صیقلی تر و پاکتر باشه کوچک ترین شبهه روش تاثیر می ذاره و باعث می شه که آدم ازش دوری کنه گرچه بقیه به این می گن ضعف ایمان و …) »

مسلمین دو دسته اند ؛ اهل فهم و تحقیق و غیر اهل فهم و تحقیق. مگر همه قدرت تحقیق دارند؟ کسی که در فهم کتابهای دینی دبیرستان مشکل دارد و نمره تک می گیرد، قدرت تحقیقش کجا بود که بتواند درست و نادرست ادیان و مذاهب را تشخیص دهد؟!! بلی اهل فهم و تحقیق می توانند نظرات مختلف را ببینند و درست را از نادرست تشخیص دهند. امّا کسی که هنوز عقلش آن اندازه رشد نکرده که بتواند درست و نادرست را تشخیص دهد، هر چیزی را به او تلقین کنند می پذیرد ؛ و اتّفاقاً هر چه یک نظر با هوای نفس او سازگارتر باشد برای چنین کسی منطقی تر به جلوه خواهد کرد. لذا منطقی نیست که عقلای یک جامعه اجازه دهند نظریّات باطل در میان افراد ناتوان از تحقیق پخش شود.

اینکه بگویی یک مسلمان فاقد قدرت تحقیق و ناآشنا با علم منطق و فلسفه و کلام و ادیان و مذاهب و … را رها کنیم تا هر اعتقادی را به او تلقین کنند ، مثل این است که بگویی: باید نوجوانها را آزاد گذاشت تا هر گونه موادّ مخدّری را تجربه کنند و خودشان بدانند که موادّ مخدّر بد است. مرد آن است که موادّ مخدّر در اختیارش باشد و معتاد نشود. بلی آنکه موادّ مخدّر در اختیار دارد و معتاد نمی شود مرد است ؛ امّا چون دیگران در حدّ او مرد نیستند پس باید به قاچاقچیان موادّ مخدّر اجازه ی پخش و تبلیغ موادّ مخدّر بدهیم تا آنها را معتاد کنند؟!! آیا جایز می دانید که به هر شخص مدّعی طبابت اجازه ی احداث مطبّ داده شود؟ و خود مردم تشخیص دهند که چه کسی پزشک واقعی است و چه کسی حقیقتاً پزشک نیست؟ بلی یک دانشجوی پزشکی یا دانشجوی رشته های مربوط به پزشکی می تواند پزشک حقیقی را از مدّعیّان دروغین طبابت ـ که امروزه کم هم نیستند ـ تشخیص دهد. امّا افراد بی اطّلاع از علم پزشکی چگونه می توانند تشخیص دهند؟ آیا علم عقائد کم از علم طلبّ می باشد؟ یک شخص بعد از دوره ی دبیرستان حدّاکثر هشت سال درس می خواند تا پزشک شود. امّا یک طلبه ده سال درس می خواند و تازه دوره سطح عمومی را گذرانده است ؛ یعنی هنوز صاحب نظر نیست. لذا برای صاحب نظر شدن باید وارد مباحث درس خارج شود ؛ مثل خارج فقه ، خارج اصول ، خارج کلام ، خارج فلسفه و … .

در زمان ما هر چیزی تخصّص می خواهد امّا گویا فقط دین خداست که کشک محسوب می شود و تخصّص نمی خواهد. البته درست کردن خود کشک هم امروزه تخصّص می خواهد امّا هر کسی که دو کلاس سواد دارد خود را متخصّص دین و بلکه متخصّص ادیان می داند.

از اینها که بگذریم ، در خصوص کتاب سلمان رشدی باید گفت که این کتاب ، کتاب علمی نیست که کسی به آن پاسخ دهد. این کتاب یک رمان اهانت آمیز است که اسلام و مقدّسات آن را به باد فحّاشی گرفته و مسخره می کند ؛ توجّه فرمایید: فحّاشی و مسخره می کند نه نقد. بلی اگر کتابی نوشته شود و شبهاتی مطرح سازد ، علما پاسخ می دهند ؛ کما اینکه صدها کتاب نقد بر ضدّ اسلام نوشته شده و علما هم جواب داده اند. امّا اهانت و مسخره و فحّاشی حسابش جداست. اگر کسی به شما نقد داشته باشد با او بحث می کنید و پاسخش را می دهید ؛ ولی اگر شروع کرد به فحش دادن و هتک حرمت به شما ، معنی ندارد که شما با او بحث بکنید. اگر کسی کاریکاتور اهانت آمیزی از شما ترسیم نمود و شما را در حال کار بسیار زشتی نشان داد چه کار می کنید؟ شروع می کنید به توضیح دادن که آقاجان اینجای این کاریکاتور درست نیست و اِل و بِل؟! نه در این حالت کاریکاتور را پاره می کنید و از نقّاش آن شکایت می کنید. اگر کسی شما را شخصیّت اوّل یک داستان زشت جنسی قرار داد چکار می کنید؟ بحث منطقی می کنید یا شکایت به محاکم قضایی می برید؟ تا شما بیایید و بحث منطقی بی ثمر بکنید هزاران نفر آن داستان را خوانده اند و آبروی شما رفته است. کسی که فحّاشی می کند اهل بحث منطقی نیست ؛ بلکه قصدش تخریب ناجوانمردانه است.

کتاب سلمان رشدی لعین یک رمان است نه یک کتاب نقد اسلام ؛ یک رمان زشت و کثیف است که شخصیّتهای آن را ملائک و پیامبر و اصحاب و زنانشان تشکیل می دهد. اینکه می گویم: دین شناسی شده است کشک همین است. برخی بندگان خدا بی آنکه بدانند کتاب سلمان رشدی چیست و کجا جای پاسخ دادن است و کجا جای سیلی زدن ، شروع می کنند به انتقاد از حکم یک عالم برجسته ی دین که کشوری و بلکه دنیایی را از خواب هزاران ساله بیدار نموده است. حضرت امام می دانست که جریان سلمان رشدی یک جریان علمی نیست ؛ بلکه استکبار می خواهد نبض غیرت مسلمین را بگیرد. لذا ایشان حکمی دادند و مسلمین را برانگیختند تا استکبار جهانی حساب کار دستش بیاید و بدانند که اگر چه اکثر مسلمین جهان چندان که باید مسلمان نیستند ولی این اندازه هم خواب نیستند که صدای فحش و ناسزای دشمنان را به مقدّساتشان نشنوند. آنها بعد از امام راحل نیز با منتشر نمودن کاریکاتورهای اهانت آمیز در مورد رسول الله (ص) خواستند همان راه سلمان رشدی را ادامه دهند امّا کور خوانده بودند.

علمای بزرگ اسلام خوب بلدند که سخن را با سخن جواب دهند و دهان فحش دهنده را با مشت آهنین خرد کنند. اینکه کسی انتظار داشته باشد که آنها فحّاشی کنند و اهانت نمایند و ما فقط پاسخ منطقی بدهیم ، معلوم می کند که از معادلات دنیای فرهنگ و سیاست بی خبر است.

Print Friendly, PDF & Email
No votes yet.
Please wait...

دیدگاه ها