سرخط خبرها

لطفا توضیحاتی در مورد حکم سنگسار بیان فرمایید ؟ نظرتان را در مورد فیلم سنگسار ثریا نیز بیان کنید ؟

پرسش:
آیا حکم سنگسار کردن زن زناکار به طور صریح در قرآن هست؟ من یک فیلم رو دیدم که به طرز فجیعی یک خانوم رو سنگسار کردن که تاثیر وحشتناکی روی اعصابم گذاشت. راستش من باور نمی کنم این حکم خدا باشه خدای عادل خدای رئوف..! برام سوال شده آیا اون هایی که وحشیانه این خانوم رو می زدن به طوری که کشته شد و همه مرد بودن خودشون در نهایت عفت و پاکدامنی بودن؟ یعنی حتی تا به حال به ۱نامحرم نگاه نکرده بودن؟ من مخالف بی عفتی در زن و مرد هستم اما آیا قانون خدا فقط برای زنان در این مورد هست؟ اصلا فایده این عمل خشن چی هست؟ من که به شدت ضربه روحی خوردم و تا مدت ها منگ بودم! با خودم گفتم اگه اسلام اینه من نمی خوام. اما باور نمی کنم خدای مهربونی که گفته قتل نفس نابخشودنیه این دستور رو داده باشه؟ مگه قضاوت و مجازات افراد در این حد کار بنده خداست؟ لطفا منو از این سردرگمی دربیارید؟ اصلا این چه عدالتی که مردها هر کار خواستن بکنن اما عفت و پاکدامنی فقط از زن ها انتظار می ره؟ خدا خودش گفته «و الطیبون و الطیبات» پس چطوره که بعضی از مردای ناپاک موقع ازدواج خودشون رو لایق پاکترین زنان می دونن؟

پاسخ:
در رابطه با این پرسش‌هایی که بیان کردید سعی می کنیم در سه بخش پاسخ را ارائه کنیم. امیدواریم که با مطالعه دقیق بتوانید پاسخ را دریافت کنید
الف- حفظ عفت و پاکدامنی مخصوص زنان نیست بلکه شامل مردان هم می شود.
ب- توضیحاتی در مورد سنگسار و شرایط آن.
ج- نگاهی به فیلم سنگسار ثریا و برخی از نقدهای وارد بر آن .

الف- حفظ عفت پاک‌دامنی مخصوص زنان نیست؛ بلکه شما مردان هم‌ می‌شود.
شما در قسمتی از نامه سوال کرده‌اید که «آیا قانون خدا فقط برای زنان در این مورد است؟»
لازم به ذکر است که حکم سنگسار و همچنین انتظار پاکی و عفت فقط مربوط به زنان نیست بلکه مردان هم باید عفت داشته باشند. اگر مردی زنانی محصنه کرد و تمام شرایط رجم در او محقق شد، او را هم باید سنگسار می کنند.
به عنوان نمونه در آیه ۳۱ سوره نور راجع به مردان مومن می خوانیم:«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ ـــ به(مردان) مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‏تر است خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است!» ( نور: ۳۰) و در ادامه نیز در مورد زنان مومن می خواینم:«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُن … ــــ و به آنان( زنان) با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند…»( نور: ۳۱)
به طور کلی، هم مساله پاک‌دامنی و هم حکم سنگسار، اختصاص به مردان یا زنان ندارد؛ بلکه هر دو جنس را شامل می‌شود. از این رو شما که در نامه نوشتید :« اصلا این چه عدالتی که مردها هر کار خواستن بکنن اما عفت و پاکدامنی فقط از زنان انتظار می ره؟» درست نیست. اساساً اگر زنی تن به زنا ندهد، مرد راهی برای زنای متعارف ندارد؛ مگر اینکه متوسّل به زور شود، که در این صورت، زن را مجازات نمی کنند؛ بلکه هم از مرد دیه دریافت می کند هم اینکه آن مرد را اعدام می کنند. اسلام نگفته عفت مخصوص زنان است و مردان هر کاری می توانند بکنند؛ بلکه عفت برای هر دو جنس لازم است. حال اگر عده ای عملا بر خلاف این صحبت اسلام عمل می کنند نباید به پای اسلام نوشت و نباید به خاطر آنها، اسلام را زیر سوال برد.
البته شکّ نیست که اسلام به زنای زنان حسّاستر است. چون اوّلاً زنها انگیزه ی کمتری برای زنا دارد. چرا که میل جنسی آنها در قیاس با مردها بسیار دیر بیدار می شود. اکثر مردها با دیدن یک نامحرم یا شنیدن صدای او را احساس بوی نامحرم و امثال آن سریع تحریک می شوند؛ حال آنکه اکثر زنان چنین نیستند. ثانیاً عنصر عفّت در زنها بسیار قویتر است. لذا زنی که تن به زنا می دهد نسبت به مردی که اقدام به زنا می کند، پرده های عفّت زیادتری را دریده است. ثالثاً با گمراهی یک مرد، اگر چه خانواده آسیب جدّی می بیند ولی چنین نیست که خانواده از هم بپاشد؛ امّا با کج روی زن، خانواده نابود شده از هم می پاشد. چرا که مرد، نان آور و تکیه گاه و نگهبان خانواده است؛ و در صورت نبود او دیگر اعضای خانواده می توانند تا حدودی نقش او را بازی کنند؛ امّا زن محور خانواده و ستون خیمه ی زندگی است. لذا با شکستن آن، سقف خانواده بر سر افرادش فرو می ریزد. زن پاکدمنی که مرده است، بهتر از زن زناکار زنده است. چون مادر مرده حتّی نام و یادش هم خیمه ی خانواده را پا برجا نگه می دارد؛ امّا مادر زناکار، موجودی است که فرزندان تمایلی ندارند بر محور او گرد آیند.
به این دلائل و دلائل دیگر، اسلام اصرار فراوانتری بر عفّت زنان دارد. اگر چه مجازات مرگ هم برای زن همسر دار زناکار می باشد هم برای مرد همسردار زناکار. امّا زن و مرد بدون همسر اگر زنا کنند، مجازاتشان شلّاق است.
ب- توضیحاتی در مورد رجم و شرایط آن
بسیاری از شبهات، مربوط به شناخت‌های غلط و ناقص از محتوای احکام اسلامی است و الا اگر کسی آگاهی‌های خود را نسبت به احکام و شرایط اجرای آن بالا ببرد بسیاری از شبهات برایش حل می گردد. در این قسمت توضیحاتی در رابطه با سنگسار و شرایط آن، ارائه می گردد . لطفا آنها را بادقت مطالعه نموده و روی انها تامل نمایید.
۱- در مورد حکم رَجم، آیه اى در قرآن مجید به صراحت نیامده است. هم چنان که بسیارى از احکام مسلّم شرعى مانند چگونگى غسل، تعداد رکعات نماز و صیغه عقد ازدواج در ظاهر قرآن نیامده است. البته ضرورتى هم ایجاب نمى کند که تک تک احکام شرعى به صورت مبسوط در قرآن ذکر شود. چون قرآن کریم کتاب احکام و توضیح المسائل نیست گرچه احکام فراوانى را نیز در بر دارد. خود قرآن در آیات متعدّدى ما را به سوى پیامبرصلى الله علیه وآله و اهل بیت اوعلیهم السلام رهنمون شده و دستور به فراگیرى احکام الهى از رسول مکرم اسلام نموده «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»، (حشر (۵۹)، آیه ۷) و اطاعت از آنان را بر ما واجب نموده و یا اطاعت از پیامبر را اطاعت از خداوند دانسته است.« اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الأمر منکم»، (نساء (۴)، آیه ۵۹) ؛ «من یطع الرسول فقد اطاع الله»، (نساء (۴)، آیه ۸۰).
به همین جهت سنّت که مشتمل بر گفتار پیامبر و اهل بیت معصومین علیهم السلام است یکى از منابع مهم استخراج احکام شرعى در کنار قرآن به شمار مى رود و عمده احکام شرعى از روایات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام استفاده مى شود.
حکم رجم زناکارى که داراى همسر باشد (زناى محصنه) با تحقّق شرایط آن یکى از مسائلى است که با روایات متعدد از پیامبر و ائمّه معصومین علیهم السلام ثابت شده است. و محل اتفاق جمیع فقها است بلکه به حد ضرورت و بداهت بین مسلمانان رسیده و جاى تأمّل و تردید در این حکم وجود ندارد.( برای اطلاع بیشتر ر.ک: وسائل الشیعه، ج ۲۸، ص ۶۲٫)
۲- حکم سنگسار در زنای محصنه مخصوص کسی است که در حالی زنا کند که: اولاً متأهل و دارای همسر باشد. ثانیاً به همسر خود دسترسی داشته باشد و بتواند با او آمیزش جنسی داشته باشد. مثلاً در سفر نباشد و یا دارای عذر منافی با مسائل زناشویی نباشد. مانند عادت ماهیانه و یا ناشزه بودن همسر یا ناتوان بودن مرد در مسائل جنسی و … . لذا اگر کسی به همسرش دسترسی نداشته باشد یا آمیزش با او به دلیلی ممکن نباشد، و زنا کند حکم سنگسار در مورد او اجرا نمی‌گردد. ثالثا طبق شرایط خاصّ و بسیار سخت نزد حاکم شرع به اثبات برسد. مثلاً باید چهار نفر مرد عاقل و بالغ و عادل شهادت دهند که ما فلان شخص را در حال زنا دیدیم؛ و با چشمان خود شاهد بودیم که آلت جنسی مرد در آلت جنسی زن داخل شده بود؛ و هر دو آگاه به این امر بودند و بر آن رضایت داشتند. اگر غیر از این باشد، حکم سنگسار ثابت نمی شود. اگر تعداد شهود کمتر از چهار نفر مرد عادل باشند، شهادتشان زنا را ثابت نمی کند؛ و نه تنها زنا ثابت نمی شود، بلکه خودشان نیز شلّاق می خورند. اگر چهار نفر بودند و همه هم عاقل و بالغ و عادل بودند، قاضی از تک تک این افراد ـ به صورت جداگانه ـ کیفیّت انجام زنا را می پرسد. اگر هر چهار نفر عین هم گزارش دادند، شهادتشان را می پذیرد؛ امّا اگر گزارش آنها متفاوت باهم باشد، یا یکی بگوید من دقیقاً ندیدم که آلت مرد داخل آلت زن شده بود یا نه؟ تک تک آنها را به جرم تهمت ناروا شلّاق می زنند. امّا اگر شهود زن باشند، به جای هر مرد دو زن باشد شهادت دهند؛ یعنی اگر همه زن باشند باید هشت نفر باشند؛ و اگر دو مرد باشند باید چهار زن نیز با آنها همراهی کنند. در آیه شریفه آمده است « وَ الَّذِینَ یرْمُونَ الْمُحْصنَاتِ ثمَّ لَمْ یأْتُوا بِأَرْبَعَهِ شهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَهً وَ لا تَقْبَلُوا لهُمْ شهَادَهً أَبَداً وَ أُولَئک هُمُ الْفَاسِقُونَون ــــ کسانى که زنان همسردار را متهم مى کنند سپس چهار شاهد(بر ادعاى خود) نمى‌آورند آنها را هشتاد تازیانه بزنید، و شهادتشان را هرگز نپذیرید، و آنها فاسقانند ».( نور:۴) ؛ در روایتی آمده است : « سه نفر نزد امیرالمومنین علی علیه السلام برای شهادت به زنا علیه شخصی حاضر شدند ، حضرت فرمودند اثبات زنا نیازمند چهار شاهد است، شهود در جواب گفتند نفر چهارم در راه است و به زودی می آید. حضرت دستور دادند که این سه نفر را حد قذف (۸۰ ضربه شلاق به خاطر افترا) بزنند». از اینجا معلوم می شود که نه تنها باید چهار شاهد باشند، بلکه باید همه هم همزمان حضور داشته باشند؛ و الّا افراد موجود شلّاق می خورند. آنگاه که فرد چهارم آمد، اگر او هم شهادت دهد، شلّاق می خورد. چون دیگر نمی تواند سه شاهد دیگر را حاضر کند. چرا که وقتی آن سه شاهد شلّاق خوردند، طبق ایه ی مورد مذکور، دیگر شهادت از آنها پذیرفته نمی شود.
اگر این شرط چهار شاهد عادل را با این همه سختگیری موجود در آن توجّه نمایید، قضیّه حلّ است. انصاف دهید! با کسی که با داشتن همسر شرعی و امکان دسترسی به او، به اختیار و میل و رضایت خودش، در مقابل دیدگان چهار نفر مرد عاقل و بالغ و عادل یا هشت زن عاقل و بالغ و عادل زنا می کند چه باید کرد؟ اگر منصف باشید، خواهید پذیرفت که حتّی سنگسار هم برای چنین جانور کثیفی کم است. اینکه اسلام چنین مجازات سنگینی برای چنین گناهی در نظر گرفته برای آن است که کسی هوس نکند فحشا را این گونه در جامعه علنی سازد و در جلوی دیدگان مردم دست به چنین اعمال ناشایستی بزند. اسلام با وضع چنین حکمی می خواهد جلوی علنی شدن این گونه کثافتکاری ها را بگیرد تا اگر جانوری دو پا میل به کثافتکاری هم دارد، این کار را علنی نسازد و جامعه را به فحشا سوق ندهد.
روایات متعددی در رابطه با کیفیت شهادت شهود در امر زنا وارد شده است :
به عنوان نمونه در روایتی که از امام صادق علیه السّلام نقل شده که: « لا یرجم الرّجل و المرأه حتّى یشهد علیهما أربعه شهداء على الجماع و الإیلاج و الإدخال کالمیل فی المکحله ـــ مرد و زن، سنگسار نمى‏شوند تا آنکه چهار شاهد علیه آنان بر آمیزش و دخول، مانند داخل شدن میل سرمه کشی در سرمه‏دان، گواهى دهند.» (ر.ک: الحکم الزاهره با ترجمه انصارى، ص ۳۷۷ )
یعنی چهار شاهد قضیّه اگر بگویند ما فلانی و فلانی را دیدیم که زیر لحاف کارهایی می کردند، حکم زنا ثابت نیست. یا اگر بگویند: فلانی و فلانی را دیدیم که لخت در آغوش هم بودند ، باز زنا ثابت نمی شود. بلکه باید شهادت دهند که با چشمان خود دیدیم که آلت مرد در آلت زن داخل شده بود. تا شاهدها چنین چیزی را شهادت ندهند، حکم سنگسار اثبات نمی شود. بلی با آن گونه شهادتها که مثال زدیم، حکم شلّاق خوردن یا اعدام به روش عادی بر زن و مرد زناکار ثابت می شود.
از طرف دیگر افراد مومن و عادل می دانند که نگاه به بدن نامحرم و به عورت مرد حرام است. لذا افراد عادل نمی ایستند به زنا کردن دو جانوار دو پا نگاه کنند، آنهم با تمام جزئیّاتش، مگر اینکه آن زناکارها عمداً بخواهند تمام جزئیّات را برای آنها آشکار کنند. در روایتی آمده است که : « فردی نزد پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه آمد و گفت در فلان مکان دونفر مشغول زنا هستند. پیامبر صلوات الله علیه امیرالمومنین علیه السلام را که شخصی عالم به احکام الهی و سیاست کیفری اسلام بود برای تحقیق فرستادند. امیرالمومنین علیه السلام وقتی به نزدیکی آن مکان رسیدند چشمان خویش را بستند و حضور خود را آشکار کرده و بلند صدا زدند که به خبر رسیده است در اینجا کسانی معصیت خدا را می کنند. در این حالت آن دو نفر خبردار شدند و از مکان گریختند. بعد از آنکه امیرالمومنین علی علیه السلام نزد پیامبر صلوات الله علیه آمدند پیامبر مکرم اسلام از آنچه رخ داده بود پرسیدند ، امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ فرمودند : من فقط دیدم دو نفر دارند فرار می کنند و هیچگونه فحشا و منکری ندیدم».
حال قضاوت فرمایید که چنین جرمی تا چه اندازه امکان اثبات دارد؟ در شرائط عادی تقریباً محال است بتوان جرم منجر به سنگسار را اثبات نمود. تنها در یک حالت اثبات چنین جرمی ممکن است؛ زمانی که عدّه ای عمداً می خواهند این جرم برای آنها اثبات شود. لذا در حضور افراد عادل دست به این کار می زنند. روشن است که چنین افرادی از روی هوسرانی زنا نمی کنند، بلکه قصد دارند قبح زنا را در جامعه از بین ببرند و آن را علنی و همگانی سازند. اسلام نیز حکم سنگسار را برای چنین مورد نادری وضع نموده است.

ج- فیلم سنگسار
نفرموده اید که آن فیلم چه بوده است. آیا فیلمی از واقعیّت بوده یا فیلمی که توسّط کارگردانی ساخته شده است؟ اگر فیلم واقعی باشد، ربطی به شیعه و کشور ما ندارد. چون فیلمی از سنگسار در ایران وجود ندارد؛ لذا اگر بنام ایران چنین فیلمی پخش شده باشد ساختگی و تبلیغاتی است. امّا بعید نیست که وهّابی ها فیلم چنین مجازاتهایی را خودشان پخش کنند. چرا که آنها گروهی تحت نفوذ آمریکا و صهیونیسم می باشند که قصدشان ارائه ی چهره ای منفور از اسلام می باشد. وهّابیون برای اجرای حکم سنگسار، سختگیری های شیعه را هم ندارند. آنها حتّی به اندک احتمالی هم جرم را ثابت دانسته دست به اجرای حکم می زنند.
احتمال دیگر آن است که شما فیلم سنگسار ثریا را دیده باشید که فیلمی است به کارگردانی سیروس نورسته محصول ۲۰۰۸ آمریکا . این فیلم بر پایه رمانی به همین نام (سنگسار ثریا م) نوشته فریدون صاحب جمع می باشد. این فیلم، فیلمی است از سوی کشوری که بزرگترین جنایتهای جهان را مرتکب می شود. لذا وضعش معلوم می باشد. در این فیلم با استفاده از روش‌های تبلیغاتی ماهرانه و ارائه برخی از اطلاعات غلط در مورد اسلام سعی شده است از اسلام چهره ای خشن و منفور معرفی گردد.
این فیلم نقدهای بسیار فراوانی دارد که ما در اینجا چند نمونه از آنها را ذکر می کنیم:
ابتدا لازم است این نکته را متذکر شویم که در آن فیلم با توجه به شرایطی که نشان می‌ دهد، طبق احکام اسلام، زن نباید سنگسار می شد بلکه باید خود آن دو شاهد مورد مجازات قرار می‌گرفتند. چون گفتیم که زنا با چهار شاهد اثبات می شود؛ و اگر کمتر از چهار باشند، خودشان شلّاق می خورند. در حالی در فیلم نه تنها آن دو شاهد را مجازات نکردند بلکه زن را نیز بدون اثبات درست زنای محصنه سنگسار کردند و متاسفانه این مساله را به دورغ به اسلام نسبت دادند.
توضیحات بیشتر
برخی نقد های حقوقی:
۱- دو شاهد به جای ۴ شاهد.
۲- دو شاهد، زنا را ندیده بودند؛ بلکه به صرف این ادعا که زن در خانه آن مرد می خوابیده است یا حرف هایی بین آنها رد و بدل می شده است زنا را اثبات کردند.
۳- اشکال فاحش دیگر، اینکه کسی که متهم به زنای با آن زن است خود یکی از شهود است( اگر خودش زنا کرده از عدالت ساقط شده و نمی‌تواند شهادت دهد) .
۴- اصلا برفرض هم که زنای محصنه ثابت می‌شد طبق احکام اسلام، باید مرد زناکار هم مورد سنگسار قرار می‌گرفت در حالی در این فیلم با آن مرد کاری ندارند.
۵- مرد می‌خواهد همسرش را به زنا محکوم کند که نفقه فرزندان و مهریه ندهد در حالی که حتی اگر زن، زنا کار هم باشد مرد، نفقه و مهریه باید بپردازد.
و دهها مشکل فقهی و حقوقی دیگر که این فیلم را در سطح فحشنامه ی صِرف تنزل داده و فقط برای تحت تاثیر قرار دادن احساسی بی خبران از احکام و مقررات اسلامی کاربرد دارد.
در مورد مصداق این فیلم، حتی اگر شوهر این زن چندین سال در مسافرت بوده باشد و نزد همسرش نباشد و در این زمان این زن صاحب فرزند شود از نظر احکام اسلامی زنای این زن ثابت نمی شود و اگر بعد از بازگشت به همسرش اتهام زنا بزند و زن منکر شود و نزد قاضی اسلامی شکایت کند از نظر حقوق کیفری اسلام بر شوهر حد قذف (افترا به زنا) جاری می شود. چون از نظر اسلام، امکان اینکه جنین چندین سال در شکم مادر باشد، وجود دارد. اثبات از طریق گروه خونی و آزمایش ژنتیک و امثال را هم اسلام نمی پذیرد. چون علوم تجربی علوم ظنّی و مبنی بر فرضیّات می باشند، که هر لحظه احتمال ابطال آنها با فرضیّه ای دیگر وجود دارد.
از این بالاتر اگر این زن و مرد نامحرم به صورت لخت زیر لحافی در آغوش یکدیگر خوابیده باشند و همه اهل روستا هم آنها را در این وضعیت دیده باشند باز زنا ثابت نمی شود و هیچ گونه حدی بر آنها جاری نمی شود و فقط مجازات تعزیری می شوند. در روایتی که زن و مرد لختی در آغوش یکدیگر بودند و این امر نزد امیرالمومنین علی علیه السلام ثابت گردید برای مجازات آنها ، امیرالمومنین علی علیه السلام آن زن و مرد را وارد مستراح کرد و بدن آنها را با نجاسات آلوده نمود و رهایشان کرد.( عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یحْیى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیى عَنْ طَلْحَهَ بْنِ زَیدٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّهُ رُفِعَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلٌ وُجِدَ تَحْتَ فِرَاشِ امْرَأَهٍ فِی بَیتِهَا فَقَالَ هَلْ رَأَیتُمْ غَیرَ ذَلِکَ قَالُوا لَا قَالَ فَانْطَلِقُوا بِهِ إِلَى مَخْرُأَهٍ فَمَرِّغُوهُ عَلَیهَا ظَهْراً لِبَطْنٍ ثُمَّ خَلُّوا سَبِیلَه‏.)

نقدهای دیگر
ـ در جایی از فیلم کدخدای ده به ثریا میگوید وقتی مردی به زنش اتهام خیانت میزند این وظیفه زن هست که بی گناهی خودش را اثبات کند در حالی که با یک مراجعه ساده به قانون مجازات اسلامی روشن می شود که بار اثبات مدعا همیشه به عهده مدعی است و نه مدعی علیه !
ـ یا در جایی دیگر عنوان می شود که برای اثبات زنای ثریا باید دو نفر شهادت بدهند که به کل اشتباه می باشد و حداقل به شهادت چهار مرد و یا سه مرد و دو زن نیاز می باشد …
از این نوع اشتباهات در فیلم فراوان است و از ارزش آن به عنوان یک فیلم واقع گرا به شدت می کاهد ولی به هیچ وجه نمی توان منکر تاثیرات احساسی آن بر روی مخاطب عام به خصوص ذهنیت غربی شد . چرا که آنها اطّلاعی از حکم درست اسلامی ندارند؛ و هر چه در فیلم القاء شود، واقعی می پندارند.
برای بیننده غربی که بارها صحنه های سر بریدن و قطعه قطعه کردن گروگانهای آمریکایی و اروپایی را توسط عناصر القاعده همراه با فریادهای الله اکبر و لا اله الا اله شنیده، صحنه ی سنگسار ثریا بسیار آشنا و باور پذیر است .
– یکی دیگر از اشکالات بارز فیلم صدور حکم سنگسار برای ثریاست که به مسخرگی هر چه تمام تر این حکم توسط روحانی و کدخدای ده صادر و اجرا می شود؛ حال آنکه ایران قوّه ی قضائیّه داشته و دارد؛ و هیچ فرد بیرون از این قوّه حقّ صدور حکم قضایی ندارد.
ثریا که در خانه هاشم کلفتی می کند چرخ خیاطی رابر می‌دارد و به دست او می دهد، دست هاشم موقع گرفتن چرخ خیاطی به دست ثریا برخورد می کند. شوهر ثریا این صحنه را از دور می بیند، او که می خواهد از دست ثریا خلاص شود همان لحظه نقشه شومی از ذهنش می گذرد. صحنه کات می خورد به غروب آفتاب و صدای اذان. روستا در تاریکی سنگینی فرو می رود. صحنه کات می خورد به عکس امام خمینی که از بالا ناظر وقایع روستاست. کوهپایه نام روستایی است که با هر بارشی سیلاب آن را از بنیان خواهد کند.

– مساله قابل توجه دیگر این که در فیلم وقتی زن هاشم می میرد، زنان ده به خانه او هجوم می برند و ماترک زن هاشم را غارت می کنند اما ثریا منوچهری که نماد بیداری زنان است، آن ها را از این کار نهی می کند و می گوید: هنوز جنازه ی مرده روی زمینه اونوقت خونه اش رو غارت می کنید؟
این صحنه در عین تاثیر گذار بودنش قبلا در فیلم زوربای یونانی به تصویر کشیده شده بود و می توان ادعا کرد؛ این سکانس رقت انگیز را برای متاثر کردن هر چه بیشتر بیننده در سنگسارثریا وارد کرده اند. کارگردان زوربای یونانی در سکانسی نشان می دهد که چگونه در حالی که جسد یک پیرزن روی تخت خوابش افتاده زن های روستایی به سمت خانه او هجوم می آورند و اموال او را به غارت می برند و حتی با یکدیگر بر سر تصاحب اموال کشمکش می کنند.
کسانی که فیلم زوربای یونانی را دیده اند یا رمان آن را که به قلم نیکوس کازانزاکیس نوشته شده است خوانده اند به راحتی می توانند قضاوت کنند که آیا این سکانس با اقتباس از زوربای یونانی ساخته شده است یا نه، ضمنا بد نیست بدانید، بخشی از داستان زوربای یونانی راجع به زنی پاکدامن است که مردان هوسباز ده به او تهمت انحراف می زنند و او را در نهایت در میدان روستا به قتل می رسانند. ( پیدا کنید شباهت ها را…)
– در جایی از فیلم کدخدا ابراهیم ادعایی عجیب را مطرح می کند و به ثریا می گوید:
وقنی مردی اتهامی به زنش می زنه این وظیفه زنه که بی گناهی خودش رو اثبات کنه. قانون شرع این طور می گه. حتی در موردی که زنی از شوهرش شاکی باشه باز هم اثبات ادعا بر عهده زنه. می فهمی؟!
همه کسانی که ذره ای از قانون مجازات اسلامی اطلاع داشته باشند می دانند که هر کسی ادعایی را در محکمه اسلامی مطرح می کند موظف است خودش برای اثبات حرفش سند و مدرک ارائه کند و این نکته هیچ ارتباطی به جنسیت فرد ندارد و در تهمت بستن های بدون سند و مدرک ، فرد در مقابل قانون مسئول است تا جایی که در تهمت بستن به نوامیس، کیفرهایی مانند مجازات شلاق پیش بینی شده و به این ترتیب اهرمهای بازدارنده ای برای این مسائل قرار داده شده است. ضمنا شریعت اسلام مقرراتی وضع کرده که معمولا اثبات رفتارهای منافی عفت غیر ممکن می شود؛ مثل این که چهار شاهد مرد باید به صورت یکجا و در یک مجلس، به عمل خلاف عفت شهادت بدهند و شهادت جدا جدا به طوری که شائبه تبانی های بعدی به وجود بیاید مردود است.
تحریف قوانین و مقررات جزایی و احکام دین روشی است که این فیلم ۵ میلیون دلاری و سرمایه گذاران آمریکایی اش در پیش گرفته اند. این اثر به دلیل حجم گسترده اطلاعات غلط برای مخاطبان ایرانی تهیه نشده و غرض از تولید آن قطعا تاثیر گذاشتن بر چهره ایران در جهان است. چرا که ایرانی خیلی سریع نقاط ضعف و دروغ بودن آن را متوجّه می شود؛ امّا غیر ایرانی که اطّلاعاتی از احکام دین ندارد، طبیعی است که آن را بپذیرد.

نکته پایانی
به طور کل خشن نمایی حدود و تعزیرات اسلام متاسفانه، در یک قضاوت اجمالی و بدون در نظر گرفتن همه ی جوانب، صورت می گیرد و معمول این گونه قضاوت ها در این گونه مسایل اجتماعی و حقوقی از جهان بینی ما و برداشتی که درباره آدمی و جامعه انسانی داریم بر می خیزد. برخی در این قضاوت ها بدون در نظر گرفتن تمام شرایط حدود و تعزیرات اسلامی و راه های اثبات و راه های تخفیف و همچنین نتایج نهایی این گناهان و اثرات زیانبار آن برای جامعه حکم به خشن بودن حدود و تعزیرات می دهند. برای مثال، برخی ، با مشاهده جوامع غربی که نوشیدن شراب را مانند آب خوردن می دانند یا رواج فسادهای جنسی را ، دلیل کم اهمیت بودن این گناهان دانسته و اجرای حدود را خشن می دانند، در حالی که اگر آمار طلاق و از هم پاشیدن خانواده ها، فرزند های نامشروع که غالبا بر اساس تجربه دانشمندان، افرادی تبه کار و بی رحم و جانی از آب در می آیند، کودکان بی سرپرست و انواع بیماریهای جسمی و روحی که زایید بی بند و باری های جنسی است را ملاحظه کنیم، قبول خواهیم کرد که آلودگی های جنسی به هیچ وجه مسئله ساده ای نیست که بتوان از آن به آسانی گذشت، بلکه گاهی سرنوشت یک جامعه با آن گره می خورد و موجودیت آن به خطر می افتد. با در نظر گرفتن همه این جوانب، معلوم می شود که حدود و تعزیرات اسلام چندان خشن نیستند. از سوی دیگر شاید برخی از این مجازات ها مانند سنگسار، سنگین به نظر برسند ولی اسلام راه های اثبات آن را چنان محدود کرده است که در عمل دامان افراد بسیار کمی را می گیرد، در عین این که وحشت از آن به عنوان یک عامل بازدارنده روی افراد منحرف اثر خود را خواهد گذاشت. برای مثال، در مورد ثبوت زنا، بر اساس آیه ۱۵ سوره نساء شاهدها به چهار نفر افزایش یافتند از سوی دیگر برای شهادت شهود، شرایطی تعیین شده است از قبیل رویت و عدم قناعت به قرائن و هماهنگی شهادت شهود و مانند آن، که اثبات جرم را سخت تر می کند. روشن است که با این شرایط تنها افراد بی باک و بی پروا ممکن است مجرم شناخته شوند و بدیهی است که این چنین اشخاصی باید به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت دیگران گردند. و جامعه سالم بماند. روشن است که اگر کسی از سر غلبه ی شهوت تن به زنا دهد، هیچگاه آن را پیش چشمان چهار مرد عادل انجام نمی دهد. پس اگر کسی پیش چشم چهار مرد عادل دست به زنا زد، یقیناً هدفش ترویج عمومی فحشاء است نه یک هوسرانی عادی.
نگارنده مطلب : احد ایمانی

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

دیدگاه ها