سرخط خبرها

اسلام چه نگاه جامعی به نیاز جنسی در زنان دارد ؟ آیا اسلام به نظر زنان اهمیت می دهد ؟

پرسش : اسلام چه نگاه جامعی به نیاز جنسی در زنان دارد ؟ آیا اسلام به نظر زنان اهمیت می دهد ؟ به چه دلیل اسلام به زن ، مزرعه می گوید ؟
پاسخ :روایات فراوان و موکد زیادی وجود دارد که در آنها نظر زن مهم است و بر اساس آن روایات مرد موظف است به نیاز جنسی زن توجه کرده و آن را تامین کند، از باب نمونه چند مورد را ذکر می کنیم:
– امام صادق علیه السلام فرمود: سلمان گفت که از رسول خدا شنیدم که می فرمود: هر مردی که زنی داشته باشد و خواهش های جنسی او را به جا نیاورد یا (دختری داشته باشد و) او را به کسی که خواهش های جنسی او را برآورده می کند، تزویج نکند، سپس زن به گناه مبتلا شود، برای آن مرد نیز مانند همان گناه به شمار می آید. (بحار الانوار، ج ۲۲، ص ۳۸۳)
– از حضرت امام زین العابدین علیه السلام نقل شده که پیامبر خدا روزی به همنشینانی که در اطرافش بودند، فرمود: ناتوانی چیست؟ گفتند: خدا و پیامبرش داناترند، پس فرمود سه چیز است …. و سوم مسئله زنان است. آنگاه که یکی از شما نزد همسرش برود، نیاز جنسی او برآورده شود اما نیاز جنسی زن برآورده نشود. پس عبدالله بن عمروعاص گفت: پس چه باید کرد ای پیامبر خدا؟ فرمود: همسر خود را از نظر جنسی تحریک کند و در آمیزش عجله نکند تا این که هر دو در رابطه زناشویی از نظر جنسی ارضاء شوند. (کافی، ج ۲، ص ۶۷۱)
– پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطاب به مردان فرمودند: چنانچه حیوانات بر جفت های خویش می جهند بر همسران تان نجهید، بلکه پیش از آن با بوسه و سخن گفتن وی را برای عمل آماده سازید. (کنزالعمال، ج ۹، ص ۳۶)
– پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: هر گاه یکی از شما با همسرش همبستر شد، او را نیز سخت برانگیزد و چنانچه پیش از او نیازش برآورده شد زودتر از او برنخیزد تا وی نیز نیازش برآورده سازد. (کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۳۴۴)
– حضرت علی علیه السلام: هر گاه یکی از شما خواست که با همسرش نزدیکی کند، زودتر از او از جای برنخیزد چرا که زنان نیز نیازهایی دارند. (تحف العقول، ص ۱۲۵)
– امام صادق علیه السلام در خطاب به مردان فرمودند: اگر یکی از شما به همسرش نزدیک شود و سپس برخیزد و او را ارضا نکند همسر او اگر به یک سیاه زنگی دست یابد به او متوسل می شود، پس به هنگام نزدیکی شوخی و ملاعبه کنید که لذت بخش و بهتر است و زن بهتر ارضا می شود .(من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۵۹)
حتی به جزییات و ریزه کاری های رابطه جنسی و نیاز زن توجه شده است:
– از امام صادق علیه السلام درباره آمیزش از مقعد پرسیدند حضرت فرمود: همسرت عروسک و عشق زندگی توست پس او را با این کار اذیت مکن. (وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص۱۴۳).
و اما درباره مزرعه دانستن زن، قبل از بیان پاسخ لازم به ذکر است آنچه شما پرسیده اید بخشی از آیه ۲۲۲ سوره مبارکه بقره است.
به نظر شما اگر کسی بگوید «فلانی شیر زن است» ، چه منظوری دارد؟ جز اینکه خواسته است شجاعت و دلیری و ارزشمندی این زن را به تصویر بکشد. اگر انسان خناس و منافقی پیدا بشود و بگوید ، منظور این شخص این بوده است که فلانی حیوان است و درنده است و دهانش بوی گند می دهد!!! آیا چنین تصویری نشانه قصد متکلم بوده است یا نشانه خباثت و غرض و مرض ، کسانی که تهمت می زنند.
یکی از زیباترین آیات قرآن کریم در ترسیم جایگاه ویژه زن در نظام خلقت و شان ارزشمند و متعالی زن ، آیه شریفه ۲۲۲ سوره بقره است . لکن کسانی که در قلوبشان مرض و غرض است و از چشمه معرفت الهی بی بهره اند ، همواره به بهانه جویی و پرداخته و سعی کرده اند جلوه ای دیگر از این زیبایی ها به تصویر بکشند.
زن در نظام هستی وظیفه خطیر بقا ، تکثیر و پرورش نسل را عهده داراست . خداوند متعال جسم و روان زن را متناسب با این وظیفه قرارداده و از این لحاظ جایگاه ممتاز و غیر قابل جایگزین برای او قایل شده است.آیه شریفه فوق اشاره ای لطیف به این شان ویژه است.علامه طباطبایی ضمن اشاره به نکات تفسیری پرده از ظرافت تشبیهی که در این آیه بکاررفته است برگرفته و می نویسد«نسبت زنا ن به جامعه انسانی همانند کشت و زرع و کشتزار است برای انسان؛ همانگونه که برای بقای نوع بشر نیاز به کشت و زرع و کشتزار است به گونه ای که بدون آن حیات بشری ممکن نیست.بشر برای ادامه حیات خویش و به وجود آمدن نسل های بعدی نیاز به زن دارد؛ چرا که خداوند تکون ادمی را در رحم زن قرار داد؛ و از سویی مرد را علاقه مند به زن قرارداد و میان آن ها مودت و رحمتی توام با عشق و علاقه آفرید و با امیزش این دو صنف است که نوع بشر به حیات خویش ادامه می دهد.»
به عبارت دیگر این آیه به قرینه آیه قبل هشدار به کسانی است که زن را صرفا وسیله ای برای اطفاء شهوت قلمداد کرده و او را در حد یک ابزار شهوت رانی تنزل داده اند.
جواب تفصیلی:
بهترین جواب برای پاسخ به کسانی که در مورد این آیه شریفه شبهه افکنی می کنند ارایه نکات تفسیری این آیه و تبیین صحیح آن است.
تفسیر آیه:
قران کریم بعد از اینکه در آیه قبل در مورد عدم نزدیکی با زنان در زمان حیض هشدار می دهد، به این وسیله لاابالی گری برخی اهل کتاب را که در هر شرایطی به بهره وری جنسی با زن اقدام می کردند محکوم می نماید ، در این آیه، زنان به مزرعه و کشتزارى تشبیه شده‏اند که بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از ۹ ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقدیم مى‏کنند. هم چنان که انسان، بدون کشت و مزرعه از بین مى‏رود، جامعه بشرى نیز بدون وجود زن نابود مى‏گردد.
بعد از هشدار قبلی در مورد رعایت حال زنان، در این آیه تاکید می شود که زنان وسیله‏ى هوسبازى نیستند بلکه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش جنسى، هدف انسان تولید یک نسل پاک و ذخیره قیامت باشد و در چنین لحظات و حالاتى نیز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله‏ى «وَ اتَّقُوا اللَّهَ» هشدار مى‏دهد که از راههاى غیر مجاز، بهره جنسى نبرید و به نحوى حرکت کنید که در قیامت سرافراز باشید و اولاد و نسلى را تحویل دهید که مجسمه‏ى عمل صالح و خیرات آن روز باشند.
چند نکته ظریف از این تشبیه قرانی قابل برداشت است :
۱ «نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ». همسر مناسب همچون مزرعه‏ى مناسب است و سلامت بذر، شرط تولید بهتر(فرزند صالح) است.
۲٫ «حَرْثٌ لَکُمْ» . بذر و زمین، هر دو در تولید نقش مهمّى دارند. زن و مرد نیز در بقاى نسل آینده نقش اساسى دارند. لکن همانطور که نقش مزرعه در پرورش بذر و ارائه محصول سالم محوری است نقش زن نیز در پرورش ، تغذیه ، و تکامل جسمی و روحی و معنوی فرزند صالح حیاتی و مبنایی تر است.
۳٫ در کنار ممنوعیّت‏هاى موسمى، بهره‏گیرى‏هاى دراز مدّت است. در آیه قبل فرمود: «فَاعْتَزِلُوا؛ از نزدیکی با زنانتان در زمان حیض دوری کنید » در این آیه مى‏فرماید: «فَأْتُوا حَرْثَکُمْ»
۴٫ «فَأْتُوا حَرْثَکُمْ» در آمیزش، مرد باید به سراغ زن برود.
۵ . «قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ».غرائز نیز باید جهت خدایى بگیرند. اگر هدف از آمیزش، فرزندانى پاک و ذخیره قیامت باشد، آن نیز رنگ الهى مى‏گیرد.
۶٫ «قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ». اگر نسل پاک تحویل دهید، خودتان بهره‏مند خواهید شد.پرورش فرزندان صالح به مثابه باقیات الصالحاتی است که انسان از نتایج آن حتی بعد از مرگ بهره مند می شود.
۷٫ «نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ»، «قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ» . زن، نه کالاست و نه منشأ تاریکى، بلکه او بنیان‏گذار آبادى‏ها و سرمایه‏گذار تاریخ و فرستنده هدایاى اخروى است. ۸ زاد و ولد، هدف اصلى ازدواج است. «قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ»
۹ . .«وَ اتَّقُوا اللَّهَ» در مسائل جنسى، لازم است تقوا مراعات مراعات شود.
۱۰ خواسته‏هاى نفسانى باید با تقوا کنترل شود. «أَنَّى شِئْتُمْ». «وَ اتَّقُوا اللَّهَ».
۱۱٫ ایمان به آخرت، بهترین وسیله‏ى رسیدن به تقوا مى‏باشد. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ»
نگرش غرب و اسلام به خانواده و زن :
غرب، پس از رنسانس و به ویژه با ظهور «لیبرالیسم»، «اومپپانیسم» و «فیمینیسم» نهاد خانواده را به مرور نادیده انگاشت و زنان را به مشاغل عمومى و تضعیف نقش مادران در خانواده سوق داد. از نظر برخى از دانشمندان آنان که به فیمینیسم دامن مى‏زنند، روابط خانوادگى نتیجه اى جز زیر سلطه رفتن زنان ندارد. از این رو آنان نظریه «زوج آزاد» را آسان ترین راه براى رهایى زن از این سلطه دانسته اند. نظریه زوج آزاد، نوعى هم زیستى مشترک میان زن و مرد است که بر مبناى آن، هیچ مسئولیت حقوقى بر عهده دو طرف نمى‏آید؛ بلکه تنها پاسخى به نیازهاى‏جنسى بدون در نظر گرفتن ضوابط اخلاقى و وجوه عاطفى آن است. براساس این بینش هدف اصلى از روابط زناشویى، ارضاى غرایز جنسى زن و مرد است و نقش زنان در تولید و پرورش نسل نادیده انگاشته مى‏شود. آنان تکثیر نسل را روند حیوانى مى‏دانند تا عملى انسانى و در برابر این نقش به اصطلاح حیوانی نقش تولیدی را برای زنان در نظر می گیرند، مى‏گویند کار زنان از نظر اجتماعى ضرورى محسوب شود. از این رو است که زن‏ها و مردها در غرب در عین تشکیل خانواده، با مردها و زنان دیگر رابطه برقرار مى‏کنند و معمولاً زن در آن جوامع نقشى جز بازیچه و عروسک ندارد. قاچاق دختران و زنان از شرق به غرب مؤید این نظریه است.
این درحالی است که از نظر اسلام، زناشویى، یک نظم اجتماعى است که مانع روابط نامنظم و بى‏قاعده اجتماعى (روابط بى‏قاعده و آزاد دو جنس) و پیامدهاى ناپسند آن، مانند فرزندان نامشروع و شیوع پیامدهاى جنسى و مشکلات دیگر اجتماعى مى‏شود. در اسلام، زناشویى یک عمل عبادى و مقدس به شمار آمده است که بنا بر حدیث پیامبر اکرم: «من تزوج احرز نصف دینه» ازدواج مى‏تواند نصف ایمان جوان را از دستبرد شیطان حفظ کند و هدف از آن، حفظ نسل، انتقال تجربه، پرورش روحى و فکرى فرزندان، انتقال فرهنگ و زبان، ایجاد آرامش روانى و هدایت غریزه و نیاز جنسى است.
. المیزان . ج ۲ ص ۲۸۳
.د رآیه ۲۲۲ بقره (قبل از آیه مورد اشاره) مسئله حیض زنان بررسی شد که در حقیقت پاسخی به افراطی گری یهود و لاابالی گری مسیحیان در مورد زنان حایض بود. جمعی از یهودیان با تحقیر زن در زمان حیض هرگونه معاشرت و حتی هم خانگی و هم غذایی با زنان حایض را حرام می دانستند در مقابل مسیحیان هیچ فرقی بین زن حایض و غیر حایض در نحوه ارتباط زناشویی قایل نبودند.
. قرائتی. محسن .تفسیر نور، ج‏۱، ص: ۳۵۵
. فصل نامه کتاب نقد. ش ۱۷٫ ص ۱۶۷٫ فمنیزم علیه زنان. سید ابراهیم حسینی.
. شیخ صدوق. من لایحضر الفقیه. ج ۳ ص ۳۸۳٫ انتشارات جامعه مدرسین.
.سید محمد خامنه ای. زن، خانواده و اسلام. ص ۹۶

Print Friendly, PDF & Email
No votes yet.
Please wait...

دیدگاه ها