نوشته های وب گاه

منظور از اینکه هیچ چیز از خدا پنهان و مخفی نیست چیست؟ آیا احتمال دارد که چیزهایی در هر زمینه‌ای از خدا پنهان و مخفی باشند؟

پرسش : منظور از اینکه هیچ چیز از خدا پنهان و مخفی نیست چیست؟ آیا احتمال دارد که چیزهایی در هر زمینه‌ای از خدا پنهان و مخفی باشند؟لطفا با دلیل و واضح و کامل توضیح بدین باتشکر
پاسخ : براساس آیات قران کریم خداوند به همه اسرارعالم آگاه است و هیچ چیز از علم او مخفی نمی‌ماند: یعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ یعْلَمُ ماتُسِرُّونَ وَ ماتُعْلِنُونَ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُور آنچه را در آسمانها و زمین است می‏داند، و از آنچه پنهان یا آشکار می‏کنید، با خبر است و خداوند از آنچه در درون سینه‌هاست، آگاه است‏. در قرآن کریم از اسرارعالم، به غیب تعبیر کرده علم به غیب به صورت تام و تمام فقط در اختیار خداوند است؛ زیرا اوست که احاطه همه جانبه بر تمامی عالم دارد. قرآن دراین باره می فرماید بگو: غیب (و معجزات) تنها براى خدا (و به فرمان او) است . با توجه به محدودیت احاطه غیر خدا واحاطه کامل خداوند برهمه چیز، روشن است که علم غیب، مخصوص خداوند است و جز او کسی عالم به غیب نیست؛ زیرا فقط او احاطه کامل به عالم وجود دارد و از عالم غیب و شهادت آگاه است و در حقیقت، همه چیز نسبت به او ، در عالم شهادت قرار می گیرد. اما دیگران، بسته به ظرفیت وجودی و ادراکی شان، برخی امور برایشان مشهود است و برخی دیگر، از دیده وسایر قوای ادراکی آنها، پوشیده است و نسبت به آنها یا اصلا آگاهی ندارند و یا در سطح بسیار پایینی مطلع اند. بنا براین تخصیص علم غیب به خداوند مانع از آن نمی شود که برخی اشخاص، به تعلیم الاهی و بر اساس شایستگی های نفسانی که از خود ابراز می دارند، به اسرار و علوم و امور غیبی آگاهی یابند و نادیدنی ها را دیده، و ناشنیدنی ها را بشنوند. این موهبتی است که خداوند به افراد برگزیده؛ مانند پیامبران و اولیا عنایت می نماید. لذا می بینیم که انبیا از وحی (که امری غیبی است)و یا دیگر امور غیبی خبر می دهند، حوادث آینده را پیش گویی می نمایند و دقیقا مطابق همان گفته ها، حوادثی رخ می دهد و … .
در باره امامان علیهم السلام با استفاده از برخی آیات قرآن که می فرماید: چنین نبود که خداوند شما را ازاسرارغیب، آگاه کند ولى خداوند از میان رسولان خود، هر کس را بخواهد برمی گزیند (و قسمتى از اسرار نهان را که براى مقام رهبرى او لازم است، در اختیار او مى‏گذارد) داناى غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمى‏سازد،مگررسولانى که آنان را برگزیده و مراقبینى ازپیش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏دهد ، معتقدند که اولیای الاهی، نیز درمواردی که لازم باشد از غیب آگاه می شوند. این معنا همچنین از روایات ائمه استفاده می شود. امام صادق علیه السلام دراین باره می فرماید: نگامی که امام اراده می کند، چیزی را بداند، خدا به او تعلیم می دهد . بنابراین، با توجه به این دسته از آیات و روایات و با توجه به این که پیامبران الاهی مأمور هدایت انسان ها در تمام جنبه های مادی و معنوی بودند، باید سهم بسیار بزرگی از علم و دانش داشته باشند، تا بتوانند به خوبی این مأموریت را انجام دهند و امامانی که جانشینان پیامبرند نیز همین حکم را دارند. پس آنان نیز به صورت وسیع و گسترده علم به غیب دارند،.
در این باره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هنگامی که امام اراده کند چیزی را بداند، خداوند به او تعلیم خواهد داد.
_______________________________
یونس، ۲۰٫
. آل عمران ، ۱۷۹ مَّا کاَنَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلىَ‏ مَا أَنتُمْ عَلَیْهِ حَتىَ‏ یَمِیزَ الخَْبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ مَا کاَنَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلىَ الْغَیْبِ وَ لَاکِنَّ اللَّهَ یجَْتَبىِ مِن رُّسُلِهِ مَن یَشَاءُ فََامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِن تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَکُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ
الجن ۲۶و۲۷ عَلِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلىَ‏ غَیْبِهِ أَحَدًاإِلَّا مَنِ ارْتَضىَ‏ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِن بَینْ‏ِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا
کلینی، اصول کافی، ج ۱، باب، ان الائمه اذا شا ؤوا ان یعلموا، علموا، ح ۳٫
البته آگاهی از غیب، همه جا نشانه ی کمال نیست، بلکه گاهی نقص است. مثلاً شبی که امام علی علیه السلام در جای پیامبر صلی الله علیه و آله خوابید، اگر آن حضرت علم داشت که مورد خطر قرار نمی گیرد، کمالی برای آن حضرت محسوب نمی شد؛ زیرا در این صورت، همه حاضر بودند جای آن حضرت بخوابند، در این جا، کمال، علم نداشتن به غیب است ( قرائتی، تفسیر نور، ج ۴، ص ۲۴۵٫

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 5.0. From 1 vote.
Please wait...
انتشار توسط 8 تم

یک نظر

  1. سلام خسته نباشید
    یکی از صفات خدا منظم بودن هست درباره نظم خدا چند سوال داشتم :
    آیا نظم خدا بدون هیچ ضعف و نقص است؟
    آیا نظم خدا نامحدود و نامنتهاست؟
    آیا نظم خدا تمام و کمال و کامل است؟
    آیا نظم خدا کامل مطلق و محض است؟
    لطفا با دلیل و واضح و کامل به همه اینها پاسخ بدین
    باتشکر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

هفده − 6 =