نوشته های وب گاه

مردم بعداز اینکه دربهشت ودوزخ قرارگرفتندبازهم قراره اتفاقی پیش بیاد یاخداوند برنامه ای ناگفته براشون داره؟ چون گفته شده : خالدین فیها.. الاماشاءالله

پرسش:
سوالم اینه که آیه۱۰۷ هودقرآن میفرماید: دربهشت ودوزخ باقیند تا خدا تازمانیکه زمین وآسمان باقیسست ..الاماشاءاالله یعنی تاخدابخواهدبنظرمیرسه قید زمانی باشه سوال اینجاست که بعدازینکه دربهشت ودوزخ قرارگرفتندبازهم قراره اتفاقی پیش بیاد یاخداوند برنامه ای ناگفته براشون داره؟ چون تنهادرین آیه ست که پس از خالدین فیها.. الاماشاءالله آمده
پاسخ:
ظاهراً این آیات در مورد بهشت و جهنّم برزخی است. طبق این آیات تا زمانی که دنیا (آسمان و زمین) باقی است، مردم در بهشت یا جهنّم برزخی اند؛ مگر کسانی که خدا بخواهد یا مگر تا زمانی که خدا بخواهد.
افرادی که وارد جهنّم برزخی می شوند سه گروهند.
۱ـ عدّه ای تمام برزخ را عذاب می کشند و بعد از برزخ وارد جهنّم بادی اخروی می شوند؛ اینها اهل جهنّم هستند تا آسمان و زمینی هست؛ یعنی آسمان و زمین دنیا هستند، اینها در برزخ عذاب می کشند؛ بعد از آخرت نیز تا آسمان و زمین آخرت هست اینها در حال عذابند.
۲ـ عدّه ای دیگر، تمام برزخ را عذاب می کشند ولی در آخرت وارد بهشت می شوند. تا آسمان و زمینی دنیا هستند، اینها اهل جهنّم هستند امّا در آخرت، خداوند متعال اراده می کند بهشتی شدنشان را.
۳ـ عدّه ای دیگر، بخشی از برزخ را عذاب می کشند و بعد از مدّتی وارد بهشت برزخی می شوند؛ و در آخرت هم وارد بهشت اخروی می شوند.
پس همه ی بدها تا آسمان و زمین هستند در جهنّم خواهند بود مگر دو گروه از آنها.
امّا افرادی که وارد بهشت می شوند سه گروهند.
۱ـ برخی ها چه در برزخ و چه در آخرت، وارد بهشت می شوند.
۲ـ برخی ها در برزخ، وارد بهشت شخصی خود می شوند تا زمانی معین، سپس در همان برزخ، وارد جهنّم می شوند.
۳ـ برخی ها هم تمام طول برزخ را در بهشت شخصی خود هستند ولی در آخرت وارد جهنّم می شوند.
پس اهل بهشت، همواره در بهشت هستند مگر دو گروه که از آن خارج خواهند شد.
ـ چه کسانی ابتدا وارد بهشت برزخی شده و سپس وارد جهنّم می شوند؟
کسانی که دینشان باطل است ولی کارهای نیکی داشته اند و اجر کارهای نیکشان را در دنیا نگرفته اند. اینها در برزخ وارد بهشت موقّت می شوند تا اجر کارهای نیکشان را بگیرند. وقتی اجرشان را گرفتند آنگاه نوبت مجازات اعتقادات باطلشان می رسد و وارد جهنّم می شوند.
« عَنْ ضُرَیسٍ الْکُنَاسِی … قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ فَمَا حَالُ الْمُوَحِّدِینَ الْمُقِرِّینَ بِنُبُوَّهِ مُحَمَّدٍ ص مِنَ الْمُسْلِمِینَ الْمُذْنِبِینَ الَّذِینَ یمُوتُونَ وَ لَیسَ لَهُمْ إِمَامٌ وَ لَا یعْرِفُونَ وَلَایتَکُمْ فَقَالَ أَمَّا هَؤُلَاءِ فَإِنَّهُمْ فِی حُفْرَتِهِمْ لَا یخْرُجُونَ مِنْهَا فَمَنْ کَانَ مِنْهُمْ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ یظْهِرْ مِنْهُ عَدَاوَهً فَإِنَّهُ یخَدُّ لَهُ خَدٌّ إِلَى الْجَنَّهِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَغْرِبِ فَیدْخُلُ عَلَیهِ مِنْهَا الرُّوحُ فِی حُفْرَتِهِ إِلَى یوْمِ الْقِیامَهِ فَیلْقَى اللَّهَ فَیحَاسِبُهُ بِحَسَنَاتِهِ وَ سَیئَاتِهِ فَإِمَّا إِلَى الْجَنَّهِ وَ إِمَّا إِلَى النَّارِ فَهَؤُلَاءِ مَوْقُوفُونَ لِأَمْرِ اللَّهِ قَالَ وَ کَذَلِکَ یفْعَلُ اللَّهُ بِالْمُسْتَضْعَفِینَ وَ الْبُلْهِ وَ الْأَطْفَالِ وَ أَوْلَادِ الْمُسْلِمِینَ الَّذِینَ لَمْ یبْلُغُوا الْحُلُمَ فَأَمَّا النُّصَّابُ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَهِ فَإِنَّهُمْ یخَدُّ لَهُمْ خَدٌّ إِلَى النَّارِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَشْرِقِ فَیدْخُلُ عَلَیهِمْ مِنْهَا اللَّهَبُ وَ الشَّرَرُ وَ الدُّخَانُ وَ فَوْرَهُ الْحَمِیمِ إِلَى یوْمِ الْقِیامَهِ ثُمَّ مَصِیرُهُمْ إِلَى الْحَمِیمِ ثُمَّ فِی النَّارِ یسْجَرُونَ ثُمَّ قِیلَ لَهُمْ أَینَمَا کُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَینَ إِمَامُکُمُ الَّذِی اتَّخَذْتُمُوهُ دُونَ الْإِمَامِ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً. ــــــــــ ضریس کناسى گوید: به امام باقر( علیه السّلام ) عرض کردم قربانت گردم خداشناسانى که به محمد (صلى اللَّه علیه و آله) ایمان دارند و مسلمان هستند و از دنیا مى‏روند ولى امامى را نمى‏شناسند و به ولایت شما معتقد نیستند پایان کار آنها چه خواهد شد؟ امام (علیه السّلام) فرموند: آنها در قبرهاى خود خواهند ماند و از آنجا بیرون نخواهند گردید، هر کدام از آنها که کارهاى نیک انجام داده باشند و عداوت و عنادى از آن‏ها نسبت به ما ظاهر نشده باشد از قبر او راهى به طرف بهشتى که خداوند در مغرب آفریده است باز مى‏گردد و روح و بشارت به قبر او مى‏رسد. این چنین آدمى در قبر خود ( جایگاه برزخی خود ) زندگى مى‏کند تا روز قیامت برپا شود، در آن هنگام در پیشگاه عدل خداوندى حاضر مى‏گردد و به حساب کار او مى‏رسند و خوبى‏ها و بدیهاى او را در نظر مى‏گیرند، در اینجا یا به طرف بهشت مى‏روند و یا به طرف دوزخ رهسپار مى‏شوند ، وضع اینها بستگى به امر خداوند دارد. امام (علیه السّلام) فرمود: با مستضعفان و افرادى که عقل درستى ندارند و نیک و بد را از هم تمیز نمى‏دهند و با اطفال و فرزندان مسلمانان که هنوز به سن بلوغ نرسیده‏اند همین گونه رفتار مى‏گردد، اما ناصبیان (دشمنان اهل بیت ) که اهل قبله هستند ، براى آنها هم خطّى از قبر (جایگاه برزخی او ) به طرف دوزخ کشیده مى‏ شود. این دوزخ را خداوند در مشرق خلق کرده است و از آن دوزخ شعله‏هاى آتش و دود و گرمى به قبرش وارد مى‏گردد و او را معذّب مى‏کند و بعد از این هم راه آنها به جهنم( جهنّم اخروی ) ختم مى‏شود، و در آن جا نگهدارى مى‏گردند و به آنها مى‏گویند شما غیر از خدا به دیگران توجه کردید، کجا هست آن امامى که خود اختیار کردید و امام منصوب از طرف خدا را رها نمودید. »( الکافی ج : ۳ ص : ۲۴۷)
در این حدیث شریف بیان شده که افراد مسلمان صالح غیر شیعه که بغض اهل بیت (ع) را نداشته باشند ، در عالم برزخ وارد جهنّم نمی شوند ولی وارد بهشت برزخی اصلی هم نمی شوند ؛ بلکه در جایگاه برزخی خود می مانند ؛ و از بهشت برزخی راهی به سوی جایگاه برزخی او باز می شود تا او از راه دور از نعمتهای بهشتی بهرمند شود. به عبارت دیگر، او وارد بهشت اصلی نمی شود بلکه بهشت فرعی محدودی برای او ایجاد می شود که در زمان زندگی برزخی، اجر کارهای نیکش را بگیرد تا در آخرت از خدا طلبکار نشود. اگر تا پایان برزخ، اجر تمام کارهای نیکش را گرفت و اجر دریافت نشده ای باقی نماند، در آخرت وارد جهنّم می شود و نجاتی هم نخواهد داشت. امّا اگر در پایان برزخ هنوز اجر دریافت نشده ای باقی ماند، ابتدا وارد جهنّم اخروی می شود و بعد از کشیدن مجازات گناهانش دوباره وارد بهشت می شود برای دریافت باقی اجرش؛ و برای ابد در آن می ماند. چون بهشت اخروی، ابدی است.
نگارنده مطلب : احد ایمانی

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 4.3/5. From 3 votes.
Please wait...
انتشار توسط 8 تم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

9 + 12 =