سرخط خبرها

آیا امتحان الهی بر اساس استعدادها است یا خیر ؟

پرسش:

ذاتا و طبیعتا برخی افراد دارای نیروی جنسی قوی هستند، اگر امثال این افراد بسیار سعی کنند که تزکیه نفس کنند ولی باز هم به علت قوی بودن این غریزه، به حرام بیفتند، آیا موافق عدل الهی است که مستوجب عقوبت باشند؟ بالاخره این طبیعت غیرعادی آنها خدادادی است و خود آنها هم راضی به گناه نیستند ولی فشار درونی علی رغم سعی فراوان آنها را به گناه می کشاند. تکلیف این گونه افراد چیست؟ برای رهایی از گناه با توجه به خصوصیتشان چه باید بکنند؟ آیا مسئولیت ایشان در انجام برخی خطاهای کوچک نزد خدا کمتر است؟ توضیح دهید؟
پاسخ:
۱ـ نخست باید متذکر شد که رابطه ی خدا با انسانها ، رابطه ی صاحب کار و کارگر نیست ؛ یعنی چنین نیست که انسان کار انجام دهد و خدا در مقابل کارش به او مزد بدهد. رابطه ی خدا با انسانها رابطه ی ربّ (پروردگار و پرورش دهنده) و مربوب (پرورش یابنده) است ؛ لذا اوّلاً گرایشات غریزی و فطری انسان را باید استعدادهای درونی او ـ به عنوان پرورش یابنده ـ دید. ثانیاً باید توجّه داشت که تکالیف و امتحانات الهی نیز صرفاً ابزارهای پرورشی هستند. همانگونه که یک مربّی دلسوز متناسب با استعدادهای درونی یک ورزشکار ، امکانات رشد در اختیار او قرار داده و تمرینهایی متناسب با فیزیک بدنی او به وی می دهد ، پروردگار عالمیان نیز متناسب با داشته های وجودی هر کسی او را امتحان کرده او را در مسابقات گوناگونی قرار می دهد تا توانایی های بالقوّه ی او شکوفا شوند. لذا خدا را باید به چشم یک مربّی علیم و حکیم و یک معلّم رحمن و رحیم دید نه به عنوان یک صاحب کار ؛ ولی متأسفانه اکثر انسانها نگاهشان به خدا ، مثل نگاه یک کودک به معلّم سخت گیر است. هدف معلّم از دادن تکالیف، اذیّت دانش آموز یا سود شخصی خودش نیست بلکه می خواهد دانش آموز را رشد دهد ولی دانش آموز کم سنّ و سال که عقلش به این حقیقت نمی رسد ، چنین گمان می کند که معلّم قصد آزار او را دارد. حتّی در نگاه عرفای اسلامی ، جهنّم نیز مظهر رحمت رحمانی خداوند است که در دنیا مانع از ارتکاب گناه می شود و در آخرت نیز گناهکاران را تزکیه می کند تا بعد از تزکیه وارد بهشت شوند.
۲ـ خداوند متعال انسان را با دو گونه گرایش معنوى و مادّى آفریده است که اغلب با یکدیگر در جنگ و ستیزند. گرایشات غرایزی و مادّی ، انسان را به سوی طبیعت می کشانند و در مقابل ، گرایشات فطری و معنوی سعی در کندن او از عالم مادّه و سوق دادن وی به سوی ملکوت دارند ؛ و این همان جهاد اکبری است که انسان باید در آن ، فطرت را بر غرایز پیروز نماید ؛ البته نه با کشتن غرایز ، بلکه با مهار نمودن و به خدمت گرفتن آنها در راه تعالی وجودی انسان.
امّا چرا خداوند متعال چنین غرایزی را در وجود آدمی تعبیه نموده است؟ خداوند متعال طبق حکمت بالغه اش انسان را با چنین ساختاری آفرید تا از یک جهت بقاء دنیوی او را تضمین نماید و از طرف دیگر گرایشهای ملکوتی او را از رکود و خمودی برهاند و با درگیر نمودن آنها با غرایز ، شکوفایشان سازد. وجود این غرایز طبیعی نسبت به گرایشات عالی مثل وجود حریفی قدرتمند برای یک ورزشکار طالب قهرمانی است ، که هر چه حریف قویتر باشد ، طالب حقیقی قهرمانی را ورزیده تر و قویتر می کند. امّا اگر حریفی در کار نباشد ، روشن است که انگیزه ای هم برای تلاش وجود نخواهد داشت ؛ و اساساً مهلت دادن خداوند حکیم به شیطان رجیم نیز از همین جهت بود ، تا انسان در مبارزه با او به مقامات عالی تری عروج نماید. پس اصل وجود این غرایز ، برای این نیست که انسان بازنده ی میدان تکامل باشد بلکه برای این است که اوّلاً حیث مادّی خود را با آنها ادراه نماید ؛ و ثانیاً با کنترل افراط و تفریطهای آنها جنبه روحی خود را هر چه بیشتر تقویت و تکامل بخشد. در قرآن کریم نیز دنیا به یک میدان مسابقه تشبیه شده و از انسانها خواسته شده که هر چه می توانند در آن سرعت و سبقت بگیرند ؛ تا در درجه اوّل از خطّ پایان بگذرند و در درجه دوم جزء برندگان رده اوّل باشند و ثالثاً جزء نفرات ممتاز شوند. خداوند متعال می فرماید: « آنها گمان مى‏کنند اموال و فرزندانى که به عنوان کمک به آنان مى‏دهیم (۵۵) براى این است که درهاى خیرات را با شتاب به روى آنها بگشاییم!! (چنین نیست) بلکه آنها نمى‏فهمند. (۵۶) مسلّماً کسانى که از خوف پروردگارشان بیمناکند، (۵۷) و آنان که به آیات پروردگارشان ایمان مى‏آورند، (۵۸) و آنها که به پروردگارشان شرک نمى‏ورزند، (۵۹) و آنها که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج مى‏دهند و با این حال، دلهایشان هراسناک است از اینکه سرانجام بسوى پروردگارشان بازمى‏گردند، (۶۰) (آرى) چنین کسانى در خیرات سرعت مى‏ گیرند و از دیگران پیشى مى‏گیرند. » ( المومنون )
« سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ ـــــ سبقت بگیرید براى رسیدن به مغفرت پروردگارتان و سبقت بگیرید به سوی بهشتى که عرض آن مانند عرض آسمان و زمین است و براى کسانى که به خدا و رسولانش ایمان آورده‏اند؛ آماده شده است، این فضل خداوند است که به هر کس بخواهد مى‏دهد؛ و خداوند صاحب فضل عظیم است.» (الحدید:۲۱)
« وَ لِکُلٍّ وِجْهَهٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ أَینَ ما تَکُونُوا یأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَی‏ءٍ قَدیرٌ ــــــ و براى هر قومى جهت و قبله‏اى است که رو به سوى آن مى‏کند بنابر این [به جاى مجادله در باره‏ى قبله‏] در اعمال خیر از هم سبقت گیرید. هر جا باشید خدا همه ی شما را مى‏آورد که او بر هر چیزى قادر است.» (البقره:۱۴۸)
« لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَ مِنْهاجاً وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ لکِنْ لِیبْلُوَکُمْ فی‏ ما آتاکُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَینَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُون‏ ـــــــ ما براى هر کدام از شما، آیین و طریقه روشنى قرار دادیم؛ و اگر خدا مى‏خواست، همه ی شما را امّت واحدى قرار مى‏داد؛ ولى خدا مى‏خواهد شما را در آنچه به شما بخشیده بیازماید ؛ (و استعدادهاى مختلف شما را پرورش دهد). پس در خیرات و نیکیها بر یکدیگر سبقت جویید! بازگشت همه شما ، به سوى خداست ؛ سپس از آنچه در آن اختلاف مى‏کردید؛ به شما خبر خواهد داد. » (المائده:۴۸)
پس طبق فرمایش خداوند متعال دنیا میدان مسابقه است و موضوع مسابقه شکوفا نمودن استعدادهای الهی و فطری می باشد ؛ لذا انسانها در این میدان باید خود را شکوفا سازند که نتیجه ی خودشکوفایی مظهر اسماء الله شدن است ؛ لذا فرمود: « إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً ـــــ بازگشت همه شما ، به سوى خداست ». البته باید توجّه داشت که:
اوّلاً افراد همانگونه که در اصل داشتن غرایز گوناگون مادّی مشترکند ولی در هر کسی تنها برخی غرایز غلبه دارند ، در اصل داشتن استعدادهای فطری نیز یکسانند ولی در ظهورات آن مختلفتند ؛ برای مثال ممکن است کسی تمایل ذاتی داشته باشد که خدا را از راه کسب علم بجوید و دیگری از راه خدمت به خلق و سومی از راه عبادت و … ؛ همانگونه که در برخی غریزه جنسی قوّت بیشتری دارد و در دیگری غریزه ی ثروت اندوزی و در سومی غریزه ی جلب توجّه و … . لذا مشهور بین عرفاست که « الطرق الی الله بعدد نفوس الخلائق ـــ راههایی که به سمت خدا می روند به تعداد مخلوقات می باشند.» البته باید توجّه داشت که صراط یکی ولی سُبُل متعدّد می باشند.
ثانیا همانگونه که غرایز طبیعی در افراد مختلف دارای شدّت و ضعف می باشند ، استعدادهای معنوی آنها نیز از این حیث متفاوت می باشد ؛ برای مثال گاه در بین غرایز دو نفر غلبه با غریزه جنسی است ولی غریزه ی جنسی یکی نسبت به دیگری قویتر است ؛ و جالب است بدانیم که طبق اشاره ی برخی روایات ، غریزه ی جنسی در بین انبیاء اقوا از دیگران است. همینطور دو نفر که فطرت حقیقت جویی آنها غالب بر دیگر فطریّاتشان می باشد ممکن است در شدّت همین گرایش فطری با هم تفاوت داشته باشند. امّا باید توجّه داشت که خداوند علیم و حکیم ، غرایز هر کسی را متناسب با استعدادهای معنوی او تنظیم نموده ، به گونه ای که آن شخص جز از راه مقابله با آن نوع و آن شدّت از غرایز نمی تواند ترقّی مناسب خود را داشته باشد. پس با اینکه نوع و شدّت غرایز در انسانها متفاوت است ؛ و در برخی غریزه ی جنسی قدرت بیشتری دارد ، و در برخی دیگر غریزه شهرت طلبی و جلب نظر ، و در دیگری غریزه مال دوستی ، و در کس دیگر غریزه جاه و مقام خواهی و … ، ولی چنین نیست که تبعیضی حقیقی بین آنها وجود داشته باشد ؛ چون اوّلاً نوع و شدّت غرایز هر کسی متناسب با امکانات و گرایشات فطری او تنظیم شده ، و ثانیاً خدا از هر کسی به اندازه ی امکانات درونی و بیرونی که به وی داده تکلیف طلب می کند ؛ « لا یکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْرا ـــــ خداوند هیچ کس را تکلیف نمى‏کند مگر به تناسب آنچه به او داده است ؛ خداوند به زودى بعد از سختیها آسانى قرار مى‏دهد.» (الطلاق:۷) ؛ « لا یکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیها مَا اکْتَسَبَتْ ـــــ خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمى‏کند. (انسان،) هر کار(نیکى) را انجام دهد، براى خود انجام داده؛ و هر کار(بدى) کند، به زیان خود کرده است.» ‏(البقره:۲۸۶ ). یعنی در روز قیامت نگاه نمی کنند که هر کسی چقدر کار خیر انجام داده بلکه نگاه می کنند که هر کسی چه مقدار از استعدادها و توانایی های الهی خود را به فعلیّت رسانده است. بر این اساس ، کسی که هزار واحد توان داشته و چهار صد واحد آن را شکوفا نموده به جهنّم می رود ولی آنکه تنها چهار صد واحد توان داشته و همه ی آن را شکوفا نمود اهل بهشت می شود.
۳ـ راهکار کنترل شهوت:
بی‌تردید یکی از نیرومندترین غرایز، نیروی شهوت و غریزه جنسی است. این نیرو که از ابتدای تولد به صورت نهفته در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده است، تا زمان بلوغ هم چنان دوران آرام و بی‌تحرکی را پشت سر می‌گذارد، اما به محض شروع دوران نوجوانی و که همزمان با شروع رشد عقلی و قوّت گرفتن حسّ معنویت جویی است ، آرام، آرام زمان بیداری و شکفتگی آن فرا می‌رسد و رفته رفته تمامی وجود نوجوان را دربرمی‌گیرد و بر تمامی رفتار انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل غریزه جنسی و نیروی شهوت ، فرد را با مشکلاتی مواجه می‌سازد ، که غلبه بر آنها ضامن رشد درونی آدمی است.
برای تعدیل و کنترل غریزه جنسی راه‌های متعددی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما قبل از آن بیان این نکته لازم است که کنترل غریزه جنسی به صورتی که منطبق با فطرت انسانی باشد، امری ممکن و در عین حال پیچیده و دشوار است. آنهایی که از مبانی اخلاقی و معنوی محکم و متینی برخوردارند و نیز از شرایط خانوادگی خوب و مطلوبی از حیث ارزش‌های اخلاقی بهره‌مند هستند و اراده قوی دارند، به خوبی می‌توانند از پیامدهای منفی آن مصون باشند.
برای کنترل غریزه جنسی هم خود فرد و هم والدین و اطرافیان مسئولیت دارند. آن چه مربوط به خودشخص می‌شود عبارتند از:
۱ـ برنامه‌ریزی برای کار مداوم
جوانان و نوجوانان از نیروی سرشار و فوق‌العاده‌ای برخوردارند. این نیرو اگر در زمینه‌های دیگر مورد استفاده قرار نگیرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرایط سنی آنها در قالب امور جنسی و شهوانی ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به کار مداوم عادت کنند و نیرو و توان خود را در این زمینه به مصرف برسانند تا حدودی از انحرافات اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی در آنان پیشگیری می‌شود. کارهای بدنی موجب تعادل جسم و روان می‌شود. اگر نیک بنگریم افرادی که به کار مداوم مشغول هستند و نیرو و استعدادشان را در زمینه‌های مثبت و سالم به کار می‌اندازند، کم‌تر دچار انحرافات اخلاقی و بحران‌های روحی می‌شوند. کار موجب می‌شود نیرو و انرژی جوان قبل از آن که به چربی‌های اضافی تبدیل گردد و اختلالاتی در ساز و کار اندام‌های بدن ایجاد گردد، از طریق سوخت و ساز مفید و سالم به مصرف برسد.
۲ـ تنظیم خواب
تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌هایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی می‌شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و یک سری مسایل و موضوعات مربوط به دوره جوانی، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشیده خواهد شد. بنابراین، یکی از روش‌های پیشگیری از انحرافات این است که برنامه خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا زمانی که خواب بر شخص غالب نشده به رختخواب نرود. نوجوان وقتی باید به رختخواب برود که کاملاً خسته و آماده خواب باشد. و لازمه این کار این است که شخص در طول روز مشغول فعالیت‌های مهم بوده و به اندازه کافی کار کرده باشد.
طبیعی است اگر جوان با خستگی به رختخواب نرود، به ناچار مدت زمانی را در بستر بیدار خواهد ماند تا به تدریج به خواب رود و چون افکار و اندیشه‌های شهوانی و تحریک‌آمیز معمولاً در این مواقع به سراغ جوان می‌آیند، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی می‌یابد. یکی از روان شناسان در این باره می‌گوید: نیمه اول شب بیش از نیمه دوم آن به بدن نیرو می‌دهد بنابراین باید از آن به نحوی مفید استفاده شود. همچنین نوجوان و جوان باید صبحگاهان به محض اینکه از خواب بیدار شد ، بی‌درنگ از بستر برخیزد و توجه داشته باشد که بامدادان بیدار ماندن در بستر خواب، بسیار زیان‌بار است، جسم را سست و ناتوان می‌سازد و وسوسه‌های شوم را در دل فرد ایجاد می‌ کند.
۳ـ دوری از محیطهای آلوده و ناسالم
یکی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور کلی انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرکهای شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک حسّی که عمده ی آنها محرّکهای دیداری و شنیداری و گاهاً لمسی و بویایی و چشایی است ، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‌شود. مسایلی از قبیل بدحجابی ، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی و هم چنین استفاده ی نادرست از اینترنت در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان بسیار مؤثر است. لذا باید مواظب واردات حسّی خود بود تا عوامل محرّک جنسی تا حدّ امکان وارد صحنه ی خیال و نفس انسان نگردند ؛ مثل مشهوری است که : « از دل برود آنچه که از دیده رود.» و چه نیکو گفته است جناب بابا طاهر که : « ز دست دیده و دل ، هر دو فریاد ــــ هر آنچه دیده بیند دل کند یاد ــــ بسازم خنجری نیشش ز فولاد ـــ زنم بر دیده تا دل گردد آزاد.» ، خداوند متعال نیز بر همین اساس فرموده است: « به مؤمنان بگو چشمهاى خود را فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این براى آنان پاکیزه‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است ؛ و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را ، جز آن مقدار که نمایان است ، آشکار ننمایند و(اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سینه خود افکنند ، و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‏کیششان، یا بردگانشان‏[ کنیزانشان‏]، یا افراد سفیه که تمایلى به زن ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. و همگى به سوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید. » (النور:۳۰)
۴ـ استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
یکی از زمینه‌های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آنها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‌برنامه نوجوانان و جوانان را عاصی و سرگردان می‌کند ؛ آنها به تدریج سرخورده و مأیوس می‌شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‌برند و در کنج خلوت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‌جویند.
۵ ـ بر خورداری از روابط سالم انسانی
جوانان و نوجوانانی که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بی‌بند و بار دوست و رفیق هستند، کم کم به انحرافات کشیده می‌شوند و تحت تأثیر امور شهوانی قرار می‌گیرند. نفوذپذیری جوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‌ها است. در سنین بلوغ صحبت‌های آهسته و در گوشی بین نوجوانان بیشتر می‌شود و محور این گفتگوها، غالباً مسایل جنسی و امور شهوانی است که به صورت مخفیانه و به دور از انظار بزرگترها طرح می‌شود. برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی باید سعی کرد از دوستی‌های آلوده و مشکوک جداً پرهیز شود و ارتباط با افراد سالم و مذهبی بیشتر گردد.
۶ـ پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش
همه آنچه بیان شد، به نحوی می‌توانند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزه جنسی نقش داشته باشند، اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یکسره غرق در جاذبه‌های نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسان‌ها نیز از همین جا ناشی شده است.
اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقویت گردند، بدون شک بخشی از مشکلات آنان به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی درمان می‌شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا می‌بیند و عملکرد افراد سازنده ی وجود اخروی آنهاست و بهشت و جهنّم چیزی جز ظهور و تجسّم اعمال او نیستند و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‌باشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد است.
پس به یقین ، تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد. به خصوص در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیزی باید سعی نمود نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کرد. اگر فکر و ذهن ما متوجه خدا باشد و همیشه نماز خود را اول وقت به جا آوریم ، خداوند ما را یاری می‌کند تا از هر گناهی مصون بمانیم و تحت تأثیر شهوت و غرایز جنسی قرار نگیریم. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ـــ به درستی که نماز انسان را از هر گونه آلودگی و عمل زشت و گناه دور نگه می‌دارد.» نماز واقعی نه تنها والاترین عامل کنترک شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقی تلقی می‌شود، بلکه عامل تهاجمی علیه انحرافات و شهوت‌ها نیز محسوب می‌گردد. البته باید توجّه داشت که بشر غیر معصوم در هر حال ممکن است گاهی مغلوب نفس خویش شود ؛ لذا خدا راه توبه را باز گذاشته تا بندگانش هیچگاه از تکامل مأیوس نگردند ؛ چرا که قصد خدا از تکلیف تکامل بشر است نه اذیّت و آزار او.
خلاصه دستور العملهای مهار شهوت و گناه:
۱ـ کنترل حواس و بخصوص چشم و گوش
۲ـ ترک مصاحبت با افراد ناباب و به ویژه دوستان ناباب.
۳ـ ترک فکر و خیال گناه با از بین بردن زمینه های آن مثل تنظیم خواب و پرهیز از خلوت زیاد و دوری از مضّرات اینترنت و دیگر عوامل مشابه.
۴ـ اشتغال به کار و برنامه شبانه‏روزى
۵ ـ پرهیز از پر خوری و کم خوردن غذاهای محرّک شهوت ، مثل تخم مرغ و پیاز و غذاهای تند
۶ـ ورزش مداوم
۷ـ تقویت فکر مرگ ، البته به صورت فکر جایگاه اخروی خود نه تصوّر جسد مرده ی خود
۸ـ به حدّاقلّ رساندن ارتباط دیداری و کلامی با نامحرمان و پرهیز جدّی از مزاح و شوخی با نامحروم.
۹ـ پرهیز از شوخی های جنسی با همجنسها و پرهیز از گفت و شنید جکهای جنسی.
۱۰ ـ ارتباط هر چه بیشتر با مراکز دینی مثل مساجد و خواندن کتب مذهبی و داشتن تلاش عبادی مثل دائم الوضو بودن ، نماز اوّل وقت ، یاد نمودن مداوم از خدا و اهل بیت (ع) و بخصوص امام زمان (عج) و یاد نمودن اینکه خدا و حضرات معصومین (ع) هر آن ما را مشاهده می کنند.
معرّفی چند کتاب مفید برای خودسازی:
ـ خودشناسى براى خودسازى ، محمد تقى مصباح یزدى
ـ نردبان آسمان (دروس اخلاق حضرت آیت الله بهاءالدینى)، تدوین و ویرایش: اکبر اسدى
ـ سلوک معنوى، تدوین و ویرایش: آقاى اکبر اسدى

Print Friendly, PDF & Email
No votes yet.
Please wait...

دیدگاه ها