سرخط خبرها

در چه صورتی انسان (خانم) در قیامت یا برزخ بدون پوشش (حجاب سر) محشور میشود ؟

پرسش:
در چه صورتی انسان(خانم)در قیامت یا برزخ بدون پوشش (روسری)(حجاب سر) محشور میشود?

پاسخ:
انسان، در برزخ و آخرت، در صورتی بدون پوشش خواهد بود که تقوا نداشته باشد.
در برزخ و آخرت، هر نعمت و نقمتی، در واقع ظهور یک امر دنیایی است. برهنگی برزخ و آخرت هم ظهور بی تقوایی در دنیا، و پوشیدگی در برزخ و آخرت هم ظهور تقوای در دنیاست. لذا خداوند متعال اوّلاً در آیات متعدّدی، لباس را نعمات بهشتی شمرده و فرمودند: «عالِیهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّهٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ــــ بر اندام آنها(بهشتیان‏) لباسهایى است از حریر نازک سبز رنگ، و از دیباى ضخیم، و با دستبندهایى از نقره آراسته‏اند، و پروردگارشان شراب طهور(نوشیدنی پاک و پاک کننده) به آنان مى‏نوشاند.» (الإنسان:۲۱)
ثانیاً از تقوا با عنوان لباس یاد نمود. چرا که لباس بهشتیان، در حقیقت، ظهور برزخی و اخروی تقوای آنهاست. فرمود:« یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیکُمْ لِباساً یواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یذَّکَّرُون‏ ـــــــــ اى فرزندان آدم! لباسى براى شما فرستادیم که اندام شما را مى‏پوشاند و مایه ی زینت شماست؛ اما لباس تقوا بهتر است؛ اینها از آیات خداست، تا متذکّر شوند.» (الأعراف:۲۶)
زن و مرد بهشتی، هر دو لباس دارند؛ امّا نه لباسی زائد بر ذاتشان؛ بلکه لباسهایی که ظهور تقوای خودشان است؛ لذا لباسشان جزئی وجود خودشان است؛ همان گونه که تقوای شخص، از صفات وجودی خود اوست. لذا شکل و رنگ و جنس و نرمی و درشتی آن لباس به اراده ی خود فرد بهشتی است؛ یعنی کافی است اراده کند تا رنگ یا شکل لباسش عوض شود. البته این اختصاص به لباس بهشتیان ندارد؛ بلکه آنها تمام امور خویش را فقط با اراده انجام می دهند؛ یعنی هر چه اراده کنند، واقع می شود. خدای تعالی فرمود: « … وَ لَکُمْ فیها ما تَشْتَهی‏ أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ما تَدَّعُون‏ ــــــ و براى شما(بهشتیان) هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب کنید به شما داده مى‏شود.» (فصلت:۳۱)
طبق روایات، حتّی فرد بهشتی این توانایی را دارد که قیافه ی خودش را هم با اراده اش عوض کند. البته هر قیافه ای که اراده کند، قیافه ی خود او خواهد بود؛ یعنی حالات گوناگون قیافه ی خود را اراده می کند. لذا فرد بهشتی با اینکه همان قیافه ی دنیایی خود را دارد، امّا نسخه ای از آن قیافه را برای خود برمی گزیند که زیبایی او از زیبایی حور العین هم برتر می شود.

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 4.0/5. From 2 votes.
Please wait...

دیدگاه ها