سرخط خبرها

آیا درست است که تمام موجودات عالم مظهر انسان کامل است وانسان کامل مظهرالله است ؟

پرسش:
آیاصحیح است بگوییم ۱-تمام موجودات بلکه عالم مظهرانسان کامل-ع-است وانسان کامل مظهرالله است۲- پس امام-ع-اسم الله است والرحمان اسم اسم است وموجودات اسم اسم اسم هستند.

پاسخ:
تمام مخلوقات، شئونات و ظهورات وجود نوری انسان کاملند. صورت ملکوتی و مادّی انسان کامل نیز یکی از ظهورات، وجود نوری اوست.
وجود نوری انسان کامل، همان اسم الله اعظم است، که او را وجه الله، فیض عامّ، مشیت و نور السموات و الارض هم می گویند. فرمودند: « نحن الاسماء الحسنی» و فرمودند: « نحن وجه الله».
لذا تمام انبیاء، در واقع، ظهورات حقیقت محمّدیه اند. لذا امیر مؤمنان(ع) فرمودند: « … أَنَا الْخَضِرُ عَالِمُ مُوسَى وَ أَنَا مُعَلِّمُ سُلَیمَانَ بْنِ دَاوُدَ وَ أَنَا ذُو الْقَرْنَینِ وَ أَنَا قُدْرَهُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یا سَلْمَانُ وَ یا جُنْدَبُ أَنَا مُحَمَّدٌ وَ مُحَمَّدٌ أَنَا وَ أَنَا مِنْ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدٌ مِنِّی قَالَ اللَّهُ تَعَالَى مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ بَینَهُما بَرْزَخٌ لا یبْغِیانِ … کُلَّنَا وَاحِدٌ أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ کُلُّنَا مُحَمَّد … ـــــــ منم خضر آن دانشمندی که همراه موسى بود. منم معلّم سلیمان بن داود ؛ و منم ذو القرنین و منم قدره اللَّه‏. ای سلمان و یا ابا ذر! منم محمّد و محمّد من است؛ من از محمّدم و محمّد از من است .خداوند در این آیه مى‏فرماید: « مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ بَینَهُما بَرْزَخٌ لا یبْغِیانِ.» … همه ی ما یکی هستیم. اوّل ما محمّد، آخر ما محمّد، وسط ما محمّد و همه ی ما محمّد هستیم. » (بحار الأنوار، ج‏۲۶، ص۶)
جناب مولوی چه نیکو گفته است :
« آن سرخ قبایی که چو مه پار بر آمد
امسال در این خرقه ی زنگار برآمد
آن ترک که آن سال به یغماش بدیدی
این است که امسال عرب وار برآمد
آن یار همان است اگر جامه بدل کرد
آن جامه بدل کرد دگر بار برآمد
آن باده همان است اگر شیشه دگر شد
بنگر که چه خوش بر سر خمّار برآمد
آن شمع به صورت به مثل مشعله شد
وین مشعله زین روزن اسرار برآمد.»

باز گفته است :

« هر لحظه به شکلی بت عیار برآمد، دل برد و نهان شد
هر دم به لباس دگر آن یار برآمد، گه پیر و جوان شد

گه نوح شد و کرد جهانی به دعا غرق ، خود رفت به کشتی
گه گشت خلیل و به دلِ نار برآمد ، آتش گل از آن شد

بالله که همو بود که اندر ید بیضا می کرد شبانی
در چوب شد و بر صفت مار برآمد ، زآن فخر کیان شد

میگشت دمی چند براین روی زمین او از بهر تفرّج
عیسی شد و برگنبد دوّار برآمد ، تسبیح کنان شد

بالله که همو بود که می گفت «انا الحق» با صوت الهی
منصور نبود او که بر آن دار برآمد ، نادان به گمان شد

فی الجمله همو بود که می آمد و می رفت ، هر قرن که دیدی
تا عاقبت آن شکل عرب وار برآمد ، دارای جهان شد

رومی سخن کفر نگفته است و نگوید منکر نشویدش
کافر بُوَد آن کس که به انکار بر آمد ، از دوزخیان شد.

وجود نوری انسان کامل، اسم الله اعظم است؛ و تمام اسماء، شئونات و تعینات اسم جامعند؛ و هر اسمی نیز مظهر یا مظاهری دارد در مراتب مختلف. لذا تمام مخلوقات، شئونات و تعیات وجود نوری انسان کاملند در مراتب گوناگون؛ لکن در هر مرتبه از هستی، او را شأنی جامع نیز هست، که در عالم مادّه، بدن اختصاصی انسان کامل، شأن جامع اوست.
پس تمام موجودات، امّت انسان کاملند، آن گونه که قوا و شئونات وجودی ما، امّت ما هستند. حتّی شیطان هم امّت اوست، آن گونه که نفس امّاره ی ما، از افراد امّت ماست. و البته فرمودند: « شیطانی اسلم بیدی» کما اینکه ما هم می توانیم نفس امّاره ی خود را مطیع خود کنیم.
بر این اساس است که انسان کامل، حریص است به هدایت ما، و از خوبی ما خشنود و از بدی ما ناراحت می شود؛ همان گونه که ما از خوشی عقل و خیال و سامعه و باصره ی خودمان خوشنود می شویم و از ناراحتی آنها ناراحت می شویم. لذا رشد ما، رشد انسان کامل است در مقام شئوناتش نه در مقام ذاتش، همان گونه که رشد عقل ما یا خیال ما، رشد خود ماست لکن نه در مقام ذات، بلکه در مقام شئوناتمان. از این روست که بعد از تشهد نماز می گوییم: « و تقبّل شفاعته فی امّته و ارفع درجته»؛ او با شفاعت امّتش، خودش در مرتبه ی فعلش (شئوناتش) ترقّی می کند.
این است که آن ذات کامل، دائماً می گفت: « ربّ زدنی علماً». ذات او برترین نور است بعد از هویت غیبیه ی الهی (کنه ذات)؛ لذا فراتر از ذات او، راهی برای ترقّی نیست. پس او چه می خواست از این دعا؟ او ترقّی علمی ما را طلب می کرد، یعنی ترقّی علمی شئوناتش را.
صلوات هم که برای او طلب می کنیم، اندک کمالی بر ذات او اضافه نمی کند؛ بلکه صلوات از ذاتش سر چشمه گرفته در شئوناتش جاری می شود و خود ما را سیراب می سازد.

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 3.0/5. From 3 votes.
Please wait...

دیدگاه ها