سرخط خبرها

آیا عارف بالله می تواند ابدان کثیره داشته باشد ؟

پرسش:
یک انسان عادی که در همین دنیا به مقام (فنا فی الله) رسیده، آیا قبل و بعد از مرگ طبیعی و هجرت از عالم ماده، میتواند حضور مادی، در دیگر عوالم مادی، داشته باشد؟

پاسخ:
اگر کسی با موت طبیعی از دنیا رفته باشد، یعنی تمام بالقوّه هایش بالفعل شده باشند و با پایان یافتن حرکت جوهری اش از دنیا رفته باشد، بازگشت مادّی او به جهان مادّی، عقلاً غیر ممکن می باشد؛ لذا اگر در دنیا دیده شود، با تمثّل خواهد بود. امّا اگر فردی قبل از اتمام حرکت جوهری با عواملی مثل بیماری یا تصادف یا کشته شدن و امثال آن از دنیا رفته باشد، امکان این وجود دارد که با جسم مادّی به دنیا باز گردد. حضرت عیسی(ع) چنین مردگانی را زنده می کردند. حضرت ابراهیم(ع) نیز پرندگانی را زنده نمودند که ذبح شده بودند. حضرت موسی(ع) نیز مردگانی از این قبیل را زنده نمودند. حضرت عزیر هم که بعد از صد سال زنده شد با مرگ زود رس مرده بود نه با اتمام حرکت جوهری اش. رسول خدا(ص) نیز مردگانی از این قبیل را زنده نموده اند. در جریان رجعت نیز برخی از این قبیل مردگان دوباره به حیات مادّی بازخواهند گشت.
بر این اساس، صاحبان مقامات متعالی بعد از مرگشان امکان حضور مادّی در کرات مسکونی دیگر را دارند؛ کما اینکه می توانند به همین زمین هم رجعت کنند؛ لکن به اذن الله.
چنین فردی در زمان حیات نیز امکان حضور همزمان در چند مکان را دارد. ولی خدا می تواند ابدانی را به اذن خدا انشاء نموده همزمان همه را تدبیر کند؛ آن سان که عیسی(ع) پرندگانی از گِل را می ساخت و به اذن خدا زنده می نمود. آن پرندگان در واقع به تدبیر حقیقت عیسوی زنده بودند. چرا که او روح الله است؛ و خلائق به روح الله زنده اند؛ و ارواج جزئیه از شئونات روح الله می باشند. دیگران هم اگر متّصل به روح الله شوند، قادرند کار مسیحایی کنند؛ به قول جناب لسان الغیب، حافظ اسرار غیب: « فیض روح القدس ار باز مدد فرماید ــ دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد.» اگر کسی به مقام اتّحاد با فیض مقدّس یا همان روح القدس برسد این توان را می یابد که ابدان کثیری را به اذن خدا، انشاء نموده به اذن خدا تدبیرشان کند.
توجّه شود که این مقام، اختصاص به انبیاء ندارد، بلکه کار شاگردان انبیاست؛ یعنی کار کسانی که نبوّت انبائی دارند نه نبوّت تشریعی. مقام انبیاء تشریعی بسی فراتر از اینهاست؛ لکن برای عموم خلائق، همین مقدارش را آشکار می کردند؛ امّا برای اولیاء، چشمه هایی دیگر از حقیقت خویش را آشکار می سازند که عموم خلق را توان تحمّلش نیست. به قول عارف بلخی: « احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل ـــ تا ابد مدهوش ماند جبرئیل.»

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

3
دیدگاه ها

الهام

سلام من دختر ۱۵ ماهمو نمیدونم بخاطر سرماخوردگیش یا اشتباهات پزشکی از دست دادم،همیشه از خدا میخوام که دخترمو دوباره بهم برگردونه همه به من میگن داری کفر میگی همچین چیزی امکان پذیر نیست اما من میگم فقط یه نظر خدا کافیه که هرجیز غیر ممکنی ممکن بشه فقط کافیه خدا اشاره کنه….من همچنان با این امید شب وروزمو میگذرونم و باخودم میگم چرا اینقد بیتابی کنم وقتی مبتونم ازخدا بخوام دوباره دخترمو بهم برگردونه،حتی همه چیزشو نگه داشتم میگم قراره دخترم دوباره بیاد ازشون استفاده کنه،میگن اینجوری نکن کفر میگی ولی من همچنان به دعا کردنم ادامه میدم میگم خدا خودش گفته بخوان مرا تا اجابت کنم تورا،همش میگم خدایا دوباره دخترمو بهم بده من اگه قراره دوباره باردار بشم همون بچه رو بهم بده….توروخدا شما بگین این راهی که من دارم میرم اشتباهه؟من دارم ناخواسته کفر میگم؟امکان نداره دوباره خدا دخترمو بهم بده اینا همش ساخته ی ذهن منه؟توروخدا منو ازاین مرداب نجات بدین حرف راستو قاطع بهم بگین واقعا درمونده شدم واقعا درمونده شدم نمیدونم دارم کفر میگم یا به حرف بقیه گوش ندم و از خدای خودم بخوام دخترمو دوباره بهم ببخشه و این بار هرچی کوتاهی کردم در حق نعمتی که بهم داده جبران کنم

الهام

توروخدا جواب سوالمو بدین خواهش میکنم