سرخط خبرها

جریان یونس(ع) و بلعیده شدن توسط ماهی یا نهنگ چه توجیهی دارد ؟

پرسش:

درباره ماجرا بلعیدن نهنگ حضرت یونس ع را چند سوال داشتم(که البته از یک سایت ضد اسلامی برداشت شده است.):

-آیا امکان داره یک ماهی انسانی را زنده زنده و بدون آسیب ببلعه؟!!

– آیا حضرت یونس ع درون معده و شکم یک ماهی بدون اکسیژن می تواند زنده بماند؟!!

– حضرت یونس ع با انزیم های معده ماهی چه می کرده؟!

– حضرت یونس ع چگونه آب و غذای مور نیاز خود را تامین می کرده ؟!!

– این چگونه ماهی است که بر خلاف طبیعتش ابتدا حضرت یونس ع را بدون هیچ اسیبی می بلعد و مجددا بدون هیچ آسیبی از بدن خود خارج می کند؟!!

– در قرآن داریم اگر حضرت یونس ع استغفار نمی کرد ! تا قیامت در شکم ماهی می ماند!!

– جلل الخالق این ماهی چگونه می توانسته تا قیامت زندگی کند؟!!

– آیا حضرت یونس ع هم در شکم ماهی زنده می ماند تا روز قیامت ؟!!

 

پاسخ:

۱ـ آیا حضرت یونس(ع) می توانست از گلوی یک ماهی عبور کند؟   

تا ماهی  چه نوع ماهی باشد؛ اگر آن ماهی، نهنگ آبی سی متری باشد، یک انسان که سهل است، یک کامیون هم به راحتی از گلوی آن عبور می کند.

یک نهنگ سی متری یعنی حیوانی که طولش به اندازه ی ارتفاع یک ساختمان تقریباً هفت طبقه است. آیا مجاری غذایی چنین حیوانی آن اندازه بزرگ نیست که بتواند یک انسان را از خود عبور دهد؟ نهنگ قاتل یا اُرکا که جزء نهنگهای کوچک محسوب می شود، بین ۶ تا ۹ متر طول دارد، و یک فک را ـ که به اندازه ی گوسفند است ـ به راحتی می بلعد؛ بدون جویدن؛ چون نهنگها امکان جویدن ندارند. حال ببینید یک نهنگ آبی غول پیکر ـ که بزرگترین موجود زنده ی دنیاست ـ چه گلوی گشادی خواهد داشت. نهنگ آبی بزرگترین پستاندار کره زمین است که وزن آن به ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن و طول آن به ۲۵ تا ۳۰ متر می رسد. علت نامگذاری این گونه نهنگ، رنگ آبی خاکستری ویژه ی آن است. قلب بزرگترین نهنگ آبی که تاکنون یافت شده به بزرگی یک اتومبیل و طول زبان این حیوان به اندازه ی بدن یک فیل است؛ و همچنین تخمین زده اند که با هوای بازدم این حیوان می توان ۲۰۰۰ بادبادک را باد کرد. متوسط عمر این جانور ۸۰ سال است. سرخ رگهای این حیوان به قدری بزرگند که یک انسان به راحتی می تواند از آنها عبور کند.

بزرگوارا! حیوانی که درون سرخ رگ او به اندازه ی هیکل یک انسان فضا باشد، ببینید مجاری گوارشی و تنفّسی آن به چه اندازه اند.

 ۲ـ آیا یونس(ع) وارد معده ی نهنگ شد؟

به فرض که آن حضرت وارد معده ی این حیوان شده است، معده ی چنین حیوانی به قدری بزرگ است، که یک انسان می تواند بین چین و چروکهای آن گیر کند یا از قسمتی از آن آویزان شود و در شیره ی معده ی آن نیفتد. البته معلوم هم نیست که یونس(ع) وارد معده ی نهنگ شده باشد، بلکه از قرائن پیداست که وارد معده اش نشده است.

طرّاح اشکال از کجا یقین نموده که یونس(ع) وارد فضای گوارشی نهنگ شده است؟ چه بسا آن حضرت وارد مجاری تنفسی آن شده و در یکی از لوله های هوایی ریه ی نهنگ مستقرّ شده است. با این فرض، اوّلاً آنجا چیز خطرناکی نیست تا تهدیدش کند. ثانیاً دائماً اکسیژن وارد آن می شود. چون نهنگها بر خلاف دیگر آبزیان، شش دارند نه آبشش؛ و برای تنفس از هوا استفاده می کنند نه از آب. لذا کسی که وارد مجاری تفنسی یک نهنگ شود، کمبود هوا نخواهد داشت؛ کما اینکه کمبود جا هم نخواهد داشت؛ چون مجاری تنفسی یک نهنگ و داخل ششهای آن به اندازه ی کافی فضای خالی وجود دارد، به قدری که حتّی دهها نفر هم به راحتی در آن جا می گیرند. باز دقّت داشته باشید که نهنگ، آبشش ندارد بلکه شش دارد و مثل موجودات خشکی، هوا تنفس می کند. ثالثاً خروج از ریه ی نهنگ به طور طبیعی تقریباً امکان ندارد؛ چون داخل لوله های هوایی اوّلاً صاف است، ثانیاً لزج و لیز می باشد و رابعاً لوله ی هوایی اصلی آن عمودی است؛ چون مجرای تنفسی نهنگ روی سر آن قرار دارد؛ این سوراخ هوایی در نهنگ آبی به قدری بزرگ است که یک انسان بالغ به راحتی می تواند درون آن بیفتد. پس آن حضرت به طور طبیعی نمی توانسته از لوله ی هوایی نهنگ بیرون آید؟ قرآن هم نفرموده که خودش بیرون آمد؛ بلکه خود ماهی(نهنگ) او را بیرون آنداخت. همان گونه که اگر خلطی در لوله های هوایی ما جمع شود یا شیء خارجی وارد لوله های هوایی ما شود، دچار عطسه می شویم، و با عطسه آن امور زائد را خارج می کنیم، نهنگ نیز در این حالت دچار عطسه می شود. در این حالت است که یونس(ع) را به بیرون پرتاب می کند. البته چنین نیست که شیء داخل شده در مجاری تنفسی، لزوماً به محض ورود با عطسه خارج شود؛ بلکه در مواردی روزها طول می کشد تا بدن بتواند آن را دفع کند. وقتی شیء داخل شده در مجاری تنفسی به دیواره ها بچسبند و خارج نشوند، بدن با ترشحات خاصّی دیواره های لوله های هوایی را لغزنده می کند تا بتواند شیء زائد را دفع کند.

البته شکّ نیست که آن حضرت در این مدّت دچار ضعف خواهد بود. لذا طبق آیات، حضرتش بعد از خروج از بدن نهنگ چند روزی ناتوان بود و با خوردن کدویی که در ساحل و بالای سرش روییده بود توانش را باز یافت.

امّا چگونه ممکن است یک انسان در مجاری تنفّسی نهنگ بیفتد؟

اگر کسی در لبه ی کشتی ایستاده باشد و نهنگی با سر به کشتی برخورد کند، احتمالش زیاد است که فرد از لبه ی کشتی سقوط نموده و در مجرای تنفسی نهنگ بیفتد؛ چون نهنگ وقتی روی آب می آید این مجرا اوّلاً کاملاً باز است. ثانیاً در حال دم (کشیدن هوا به درون ششها) است. لذا اگر کسی در این حال روی سر نهنگ سقوط کند، احتمالش زیاد است که به درون مجاری تنفسی او بیفتد.

 

۳ـ آیا تا کنون دیده شده که موجودی در شکم موجود دیگر بتواند زنده بماند؟

بلی در دنیای واقعی مواردی از زندگی موجودات زنده در شکم موجود دیگر گزارش شده است.

الف: کرمهای گوناگونی وجود دارند که در دستگاه گوارش انسان زندگی می کنند؛ مثل کرم کدو و کرم آسکاریس. اینها با اینکه موجوداتی زنده و گوشتی هستند ولی در شیره ی معده و روده از بین نمی روند.

ب: به گزارش زیر توجّه فرمایید.

خارج شدن مار۲متری از شکم یک خانم.

این زن که باتریشا نام دارد پس از خوردن ماهی خام و بزرگی در یکی از رستورانها، درد شدیدی از ناحیه ی شکم احساس می کند. این زن ۳۶ ساله فوراً به بیمارستانی در نیویورک منتقل شد. به گفته پزشکان، در حین معاینه به طور مستمر حالت استفراغ داشت.

به نقل از روزنامه البیان امارات، پزشکان پس از معاینه، متوجه حرکت موجود زنده ای در درون شکم وی شدند و پس از آنکه شکم وی را شکافتند ماری به رنگ سیاه و سفید پیدا کردند که طول آن تقریبا دو متر بود. این روزنامه در ادامه ی گزارش خود افزود: پزشکان و پرستاران با مشاهده ی این مار، وحشت زده شدند و باتریشا نیز اکنون درحالت بهبودی است.

توجّه:

درد شکم این زن ربطی به وجود مار نداشته بلکه ماهی خام موجب درد او شده و در مراجعه به پزشک، معلوم شده که ماری هم در شکم اوست.

چگونه یک مار وارد شکم می شود؟

نوزاد کوچ مار، به خصوص مارهای آبی، در حالت شنا یا غیر آن می توانند داخل رحم زن شده و به آرامی بزرگ شوند. همچنین در شرائط نادری ممکن است از راه مقعد وارد دستگاه گوارشی تحتانی شوند.

همچنین احتمالش وجود دارد که کسی تخم مار را بلعیده باشد و تخم، بعد از رسیدن به روده تبدیل به جنین مار شود.

در مواردی قورباغه هم از شکم برخی افراد خارج شده است.

زندگی کردن زالو در داخل بدن انسان هم امر رایجی است. این جاندار، اغلب در قسمتهای فوقانی دستگاه گوارش یا قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس داخل می شود. این پدیده در افرادی که مستقیماً با دهان از آب چشمه یا رودخانه می خورند بیشتر دیده می شود. چون زالو اغلب در آبهای سرد زندگی می کند و ممکن است موقع خوردن آب وارد بدن شود.

البته این موارد را ذکر نکردیم که بگوییم جریان یونس(ع) نیز از این قبیل بوده، بلکه صرفاً خواستیم گوشزد کنیم که زنده ماندن یک موجود زنده در بدن یک موجود زنده ی دیگر، امر غیر ممکنی نیست. وقتی یک مار دو متری بتواند مدّتهای مدیدی در بدن یک انسان زنده بماند، یک انسان در مجاری تنفسی یک نهنگ آبی ۳۰ متری به نحو اولی می تواند زنده بماند.

 

۴ـ اگر یونس(ع) استغفار نمی کرد، تا قیامت در بطن ماهی می ماند.

آیا عقلاً محال است که یک ماهی چندین هزار سال عمر بکند؟ اگر محال عقلی است، برهانش را بفرمایید. همین الآن در روی زمین، درختانی وجود دارند که بیش از ده هزار سال عمر کرده اند، در حالی که همنوعهای آن حدود صد سال یا ۱۵۰ سال عمر می کنند. حتّی در ایران خودمان هم درختانی با عمرهای غیر عادی وجود دارند.

برای نمونه چند مورد از عمرهای غیر عادی را ذکر می کنیم.

ـ سرو ابرکوه

سرو ابر کوه یکی از میراث های طبیعی ایرانی می باشد که ثبت ملی شده است. این درخت غول پیکر در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده و شهرت و اهمیت تاریخی به شهر ابرکوه داده است. متخصّصین عمر این درخت را چهار هزار سال و یا بیشتر تخمین زده اند. این درخت دارای تنه‌ای به قطر حدود ۵/۴ متر ، شاخه هایی به قطر ۸۵/۱ متر و ارتفاع ۳۵ متر است.

عمر درخت سرو بطور طبیعی چیزی در حدود ۱۵۰ سال است. پس عمر چهار هزار ساله ی این درخت غول پیکر ، بر خلاف روال عادی است. محیط رشد این درخت نیز تفاوتی با درختان اطراف خود ندارد.

ـ سرو منگاباد

سرو منگاباد یکی دیگر از میراث های طبیعی ایرانی می باشد که ثبت ملی شده است. این درخت کهنسال با عمر ۱۴۰۰ سال و قطر ۱۸۰ سانتیمتر در استان یزد شهرستان مهریز و شهر مهریز قرار دارد .

این سرو در محله منگاباد مهریز واقع در ۹ کیلومتری مغرب شاهراه یزد به کرمان واقع است که هم اکنون به عنوان یکی از آثار دیدنی مهریز مورد بازدید عموم مردم قرار می گیرد. ارتفاع این سرو ۲۶ متر و محیط بدنه ی آن ۵ متر می باشد.

ـ چنار کرخنگان

کرخنگان از توابع شهرستان خاتم و چنار کرخنگان با شماره ثبت ۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این اثر با ۱۵۰۰ سال قدمت ۳۵۰ سانتیمتر قطر دارد . ارتفاع این درخت حدود ۲۰ متر و تنه ی درخت اصلی شکافته و به پنج قسمت تقسیم شده است و آثاری از سوختگی طبیعی در وسط تنه درخت دیده می شود.

مردم منطقه معتقدند که این درخت مقدس می باشد و هر صد سال یک بار خود به خود آتش می گیرد.

ـ چنار تنگ چنار

تنگ چنار از توابع مهریز در استان یزد، با شماره ثبت ۱۱ قدمتی ۱۲۰۰ ساله دارد این چنار تک پایه ۱۹ متر ارتفاع و۳ متر قطر و ۱۱ شاخه فرعی دارد.رشد این درخت به تازگی کند شده و در قسمت درونی تنه نوعی چوب خوار یا موریانه مشهود است. این درخت از نظر موقعیت جغرافیایی در محاصره ی دو کوه واقع شده و از دیر باز محل استراحت مردم در ماه های گرم سال بوده است.مردم معتقدند که این درخت هر هزار سال یک بار آتش گرفته ودوباره احیاء می شود.

غیر از این درختان ، درختان تاریخی دیگری نیز در کشورهای دیگر وجود دارند که بعضی از آنها بالغ بر شش هزار سال عمر دارند.

در مکزیک درخت سروی وجود دارد که عمرش ۲۰۰۰ سال است.

در آمریکا درختی به نام مادر جنگل وجود دارد که درازای آن ۳۰۰ قدم و قطر ساق آن در نزدیک زمین ۳۰۰ قدم و ضخامت پوست آن ۱۸ انگشت است.

در کالیفرنیا درخت کاجی هست به طول ۳۰۰ قدم که محیط آن ۳۰ قدم می باشد و عمرش به ۶۰۰۰ سال می رسد.

عجیبتر از همه درختی در شهر اورتاوا در جزیره تتریف ، یکی از جزایر کانادا ، می باشد. محیط این درخت به قدری است که اگر ۱۰ نفر دور آن دستهای خود را باز کنند باز تمام تنه ی آن را احاطه نمی نماید.

یکی از دانشمندان گیاه شناس در تعیین عمر این درخت که «عندم » نام دارد ، اظهار عجز کرده می گوید : فهم بشر از کشف این راز عاجز است و نمی تواند به تقریب هم بفهمد که «عندم اورتاوا» چند سال عمر کرده است. همین قدر مسلّم است که این نهال کهنسال قرنها پیش از خلقت انسان در کار نشو و نما بوده تا به این اندازه در آمده است. عجیبتر این که دانشمندان گیاه شناس ، عندم اورتاوا را از صنف درخت نمی دانند بلکه آن را از جنس نوعی گیاه زنبقی یعنی گیاهانی که پیاز دارند (مثل پیاز گل نرگس و سنبل) می دانند.

امّا عمر طولانی تنها اختصاص به درختان ندارد ؛ بلکه در میان حیوانات نیز مواردی از طول عمر دیده شده است.

دانشمندان شوروی سابق ،در جمهوری یاکوشک نزدیگ قطب شمال نوعی حلزون پیدا کرده اند که از چندین هزار سال قبل از تاریخ تا حال زنده مانده است. و ماهیهایی کشف کرده اند که عمر آنها را سه میلیون سال تخمین زده­اند. در یخهای قطبی ماهی منجمدی پیدا کردند که وضع طبقات یخ آن نشان می­داد مربوط به پنج هزار سال قبل است و ماهی نیز زنده بود. برخی از نهنگ ها نیز تا ۱۷۰۰ سال عمر کرده اند.

با این چند نمونه که ذکر شد ملاحظه می فرمایید که عمر طولانی بر روی کره ی زمین یک پدیده ی ناممکن نیست. بلی بسیاری از موجودات زمینی ، موفّق به چنین زندگیهای درازی نمی شوند ؛ ولی دیده شدن چند نمونه از چنین عمرهایی نشان می دهد که عمر طولانی برای موجودات زمینی ، امری است ممکن.

آیا برای خدای قادر مطلق، غیر ممکن است که نهنگی را هزاران سال زنده نگه دارد؟!!

از اینها گذشته، خداوند متعال نفرمود آن ماهی تا قیامت زنده می ماند. این فرض ممکن است که یک نهنگ، یونس(ع) را در مجاری تنفسی خود حمل کند تا پایان عمرش و در نزدیکی های پایان عمر، او را از بینی خود که در پشتش قرار دارد، به هوا پرتاب کند، و آن حضرت در مجرای تنفسی یک نهنگ جوان سقوط نماید و بارها این قضیّه تکرار شود.

از اینها گذشته، قیامت دو اصطلاح دارد. قیامت صغری و قیامت کبری. قیامت کبری، لحظه ی مرگ جهان است و قیامت صغری، قیامت هر فردی است که همان مرگ است. لذا رسول الله (ص) فرمودند: « … إِنَّ أَحَدَکُمْ إِذَا مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ قِیَامَتُهُ یَرَى مَا لَهُ مِنْ خَیْرٍ أَوْ شَر ــــ همانا وقتی یکی از شما می میرد قطعاً قیامتش برپا شده است؛ لذا می بیند آنچه برای او خیر یا شرّ است. » و باز فرمودند: « مَنْ مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ قِیَامَتُه‏ ـــ هر کس که مرد، قطعاً قیامتش برپا شده است.»

وقتی شخص می میرد، خورشید و ماه برایش تاریک می شوند. ستارگان در نظرش فرو می ریزند، آسمان در نظرش گداخته می گردد و … . تمام آنچه برای قیامت کبری ذکر شده، شخص محتضر آن علائم را در حال احتضار مشاهده می کند، به نحو تمثّل.

بر این اساس، چه بسا منظور خدای تعالی از « لَلَبِثَ فی‏ بَطْنِهِ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ » مرگ حضرت یونس(ع) بوده باشد. چون ورود به برزخ، بعث اصغر است، همان گونه که ورود از برزخ به آخرت، بعث اکبر می باشد. و مراد از یوم، روز متعارف نیست، بلکه مراد، ظرف ظهور است. برزخ، ظرف ظهور بعث اصغر و آخرت، ظرف ظهور بعث اکبر است.

 

۵ـ فرموده اید: « آیا حضرت یونس ع هم در شکم ماهی زنده می ماند تا روز قیامت ؟!!»

خداوند به شما حکمت عطا کند!

مگر برای موجود زنده، مردنی هم هست؟! مردن یعنی زنده تر شدن.

حتّی اگر نهنگ و یونس(ع) می مردند بازهم یونس(ع) در شکم ماهی، زنده می ماند. چون نهنگ، صورت برزخی دارد و یونس(ع) نیز کذلک؛ لذا ممکن بود که آن حضرت ـ اگر استغفار نمی کرد ـ در شکم ماهی بمیرد و در برزخ، در شکم ماهی برزخی محشور شود. همان گونه که افرادی که مال حرام خورده اند، در عالم برزخ، آن اموال حرام را در شکم خویش خواهند یافت، و باطن آن اموال، آتش است.

 

۶ـ سخنی با طرّاح سوالات و نقّال نیز فی حکمه.

« وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً »

کسی از کنار مغازه ی عطر فروشی گذر می کرد، ناگهان سرش گیج رفت و بر زمین افتاد. مردم دورش حلقه زدند و هر کسی نظری می داد. کسی که او را می شناخت، سریع رفت و مقداری پشکل خر پیدا کرد و جلوی بینی آن بیچاره گرفت. مرد، فی الحال به هوش آمد و سرخوش شد.

از مرد علاجگر پرسیدند که این چگونه مداوایی بود؟ گفت: این مرد را من می شناسم. او کارش پاک کردن شکمبه ی حیوانات است؛ لذا با بوی پشکل حیوانات انس دارد و طبعش با ضدّ آن ـ که بوی عطر باشد ـ انسی ندارد. از این رو تا بوی عطر به مشامش رسید، طبعش منزجر گشت و از حال رفت.

حکیمان از قصص قرآن، حکمت صید می کنند و … ها می گویند: « جلّ الخالق این ماهی … ؟»

حقّا که مولایم چه نیکو فرموده است: « الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه ـــ شخص در زیر زبانش مخفی است.»

افراد، ندانسته اعتقادات حقیقی خویش را آشکار می کنند. چه بسا مؤمنی که باطنش کافر است و چه بسا کافری که باطنش مؤمن است. ابلیس بعد از شش هزار سال چنان می کند. بلعم باعور بعد از آن همه عبادت چنان می شود. و حرّ بن یزید ریاحی و فضیل عیاض و بُشر حافی چنان می شوند. خدا عاقبت همه ی ما را ختم به خیر کند.

بزرگوارا! چون حقیر را می شناسی و بنده هم برایت ارزش قائلم عرض می کنم: باطن خویش را در یاب قبل از آنکه کار دستت دهد! « إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرین.»

حتّی اگر نقّال هم هستی، باز باطن خویش را دریاب! « اتَّقُوا ظُنُونَ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الْحَقَّ عَلَى أَلْسِنَتِهِم.‏» و «اتَّقُوا فِرَاسَهَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»

Print Friendly, PDF & Email
Rating: 3.8/5. From 5 votes.
Please wait...

6
دیدگاه ها

ناهید

در مورد نقال مطلبی فرمودین که به نظرم جالب نبود. سوال پرسیدن عیب نیست ،مخصوصا وقتی از قرآن باشه ارزش هم پیدا میکنه. خیلی خوبه که نظرات مخالف رو بشنویم و بیشتر در مورد آیات تفکر کنیم

معرف

به کتاب نماز غفلیه عبدالله مستحسن مراجعه کنید

امید

باباجون چرا پشتک وارو میزنی،زیردریایی که بیشتر با عقل جور میاد رو ول کردی چسبیدی به نهنگ و دارو درخت!
تمدنهای باستانی رو مطالعه کن،یه خورده دیدتو باز کن جواب خودتو میگیری.کافر هم نمیشی.
اگه خدا میگفت زیر دریایی اعراب باور میکردن؟ پس غیر مستقیم گفته به امید اینکه من عاقل منظورشو در دوران تمدن خودم درک کنم.
کتیبه های باستانی سومری جواب همه ابهامات ما رو میده.

دوست

وقتی توی قران گفته شده ماهی چرا بگیم زیر دریایی