نوشته های وب گاه

پاسخ به یک شبهه بسیار کاربردی درباره شهادت پوست بدن در اخرت علیه گناه کار !

پرسش : شبهه اکبر گنجی ملعون :
پوست آلت تناسلی در آخرت علیه شخص، شهادت خواهد داد. با چه دلیل یا دلایلی می‌توان اثبات یا تأیید کرد که در آخرت، پوست آلت تناسلی شخص علیه او شهادت خواهد داد؟ آیا تصاویری که قرآن درباره‌ی حیات پس از مرگ ارائه کرده است، اخبار صادق است؟ دلیل صدق این مدعیات چیست؟ شهادت پوست بدن، یکی از مصادیق تعارض دین با علم و فلسفه است. لذا فیلسوفان صدرایی، مجازات‌های اخروی را تکوینی ( تجسم اعمال) می‌دانند، نه تشریعی و قراردادی تا به محاکمه و شهادت نیاز باشد. از سوی دیگر باید به این پرسش پاسخ گفت: پوست آلت تناسلی، یک موجود است یا دو موجود یا چند موجود؟ تا چیزی هویت شخصی (personal identity) واحد نداشته باشد، یعنی یک موجود حقیقی نباشد، علم و اراده و قدرت ندارد تا بتواند شهادت دهد. آیا پوست آلت تناسلی یک موجود واحد است؟ اگر وحدتش اثبات شود تازه شرط لازم شهادت دادن را خواهد داشت و نه شرط کافی را. اما همین شرط لازم، یعنی موجود واحد بودن، نیز قابل اثبات نیست. مخصوصاً بنابر مبنای خود این فیلسوفان که عالم ماده را عالم غیبوبت و بی‌خبری می‌دانند.
پاسخ:
نویسنده بی اطلاع از قرآن کریم ، از قول قرآن کریم نقل می کند که :« پوست آلت تناسلی در آخرت علیه شخص، شهادت خواهد داد.» و آنگاه این گزاره را خلاف علم و فلسفه معرّفی می کند. و حتّی ادّعا می کند که این سخن ، خلاف فلسفه صدرایی است.
جواب:
کجای قرآن کریم چنین گزاره ای وجود دارد. آنچه در قرآن کریم است چنین است: « وَ یوْمَ یحْشَرُ أَعْداءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ یوزَعُونَ ـ حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَیهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا یعْمَلُونَ ـ وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَینا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذی أَنْطَقَ کُلَّ شَی‏ءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَ إِلَیهِ تُرْجَعُونَ
به خاطر بیاورید روزى را که دشمنان خدا را جمع کرده به سوى دوزخ مى‏برند،و صفوف پیشین را نگه مى‏دارند(تا صفهاى بعد به آنها ملحق شوند!) وقتى به آن مى‏رسند، گوشها و چشمها و پوستهاى آنها به آنچه مى‏کردند گواهى مى‏دهند. آنها به پوستهاى خود مى‏گویند: چرا بر ضدّ ما گواهى دادید؟! آنها جواب مى‏دهند:همان خدایى که هر موجودى را به نطق درآورده ما را گویا ساخته؛ و او شما را نخستین بار آفرید، و بازگشتتان بسوى اوست.»(فصّلت:۱۹ ـ ۲۱)
در این آیات هیچ سخنی از آلت تناسلی نیست ؛ لکن نویسنده یا از روی بی اطلاعی یا از روی غرض ورزی ، این کلمه قبیح را می آورد تا قرآن را سبک کند.
امّا اینکه سخن گفتن پوست بدن در عالم برزخ و قیامت خلاف فلسفه صدرایی است خیالی است باطل ، از نظر فلسفه صدرایی ، همه موجودات عالم برزخ و آخرت زنده اند ، حتّی ذرّه ذرّه بدن انسان. این نویسنده ، اگر به اندازه یک دانشجوی مبتدی فلسفه ، از فلسفه صدرایی اطلاع داشت جرأت نمی کرد چنین سخن سستی را مطرح کند ؛ چون خود ملاصدرا در مهمترین کتاب فلسفی خود (الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه ) همین آیات شریفه را به عنوان شاهد صدق نظرات خود ارائه نموده است. سخن صدرا چنین است:« و أما تحول النفس من نشأه الطبیعه الدنیویه إلى النشأه الأخرویه و صیرورتها بحسب ملکاتها و أحوالها مصوره بصوره أخرویه حیوانیه أو غیرها حسنه بهیه نوریه أو قبیحه ردیه ظلمانیه سبعیه أو بهیمیه متخالفه الأنواع حاصله من أعمالها و أفعالها الدنیویه الکاسبه لتلک الصوره و الهیئات فلیس ذلک مخالفا للتحقیق بل هو أمر ثابت بالبرهان محقق عند أئمه الکشف و العیان مستفاد من أرباب الشرائع الحقه و سائر الأدیان دلت علیه ظواهرالنصوص القرآنیه و الأحادیث النبویه بل الکتاب و السنه مشحونه بذکر تجسم النفوس بصور أخلاقها و عاداتها و نیاتها و اعتقاداتها تصریحا و تلویحا کما فی قوله تعالى- ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یطِیرُ بِجَناحَیهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَی‏ءٍ و قوله تعالى وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَهَ وَ الْخَنازِیرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ و قوله تعالى فَقُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَهً خاسِئِینَ و قوله تعالى شَهِدَ عَلَیهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما کانُوا یعْمَلُونَ‏
و شهاده الأعضاء بحسب هیئاتها المناسبه لملکاتها الحاصله من تکرر أفعالها فی الدنیا و قوله تعالى یوْمَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ- بِما کانُوا یعْمَلُونَ فصوره الکلب مثلا و لسانه أو صوته الذی بواسطه لسانه تشهد بعمله الذی هو الشر و على سوء باطنه و عادته و کذا غیره من الحیوانات الهالکه تشهد علیها أعضاؤها بأفعالها السیئه و کقوله تعالى وَ نَحْشُرُهُمْ یوْمَ الْقِیامَهِ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ و کقوله تعالى فِیها زَفِیرٌ وَ شَهِیقٌ و کقوله تعالى قالَ اخْسَؤُا فِیها وَ لا تُکَلِّمُونِ إلى غیر ذلک من آیات النسخ. »( الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه، ج‏۹ ،ص۵ ، فصل یکم )
همینطور این ادّعا که آیات یاد شده خلاف علم روزند باز سخنی است گزافه ؛ علم روز ، کجا در مورد عالم برزخ و آخرت سخن گفته که این آیات مخالف آن باشند. علوم تجربی کاشف قوانین طبیعتند نه کاشف قوانین آخرت و برزخ ؛ لذا این موضوعات چه ربطی به علوم روز دارند؟!!! گذشته از اینها ، مگر سخن گفتن فقط با زبان و صوت است. سخن گفتن هر موجودی متناسب با وجود خود اوست.امروز علم ثابت نموده که یک تکّه پوست ، قادر است حرف بزند امّا نه به زبان بشری بلکه به زبان شیمیایی ، دانشمندان می توانند با بررسی ژن موجود در یک تکه پوست ، به هزاران صفحه اطلاعات در مورد صاحب آن پوست دست پیدا کنند که خود آن شخص هم از آنها اطلاع ندارد. از پوست یک شخص می توان مشخص نمود که این شخص چند ساله است ؛ چه امراضی ممکن است داشته باشد ، پدرش کیست ، مادرش کیست و … و حتّی با فنّ مشابه سازی که به تازگی کشف شده ، می توان از چند سلول پوست ، مشابه آن پوست و بلکه بالاتر ، مشابه آن شخص را هم پدید آورد. آیا خدای جهان که آفریننده اصل هستی است ، ناتوانتر از دانشمندان است که توان چنین کارهایی یا بزرگتر از آنها را نداشته باشد. اگر روزی گفته می شد که از پوست یک انسان می توان این همه اطلاعات دریافت نمود ، تمسخرآمیز بود و خود دانشمندان ، گوینده چنین مطلبی را دیوانه می پنداشتند ؛ امّا امروز این یک واقعیّت انکار ناپذیر است. روزی فیزیکدان معروف « ریچارد فاینمن» طی یک سخنرانی در جمع فیزیکدانان ادّعا نمود که می توان تمام دایرهالمعارف بریتانیکا را در یک حجم کوچک به اندازه قوطی کبریت جا داد. فیزیکدانان حاضر در جلسه به او خندیدند. امّا تحقق این پیش بینی به درازا نکشید و خود فاینمن ــ که چند سال پیش از دنیا رفت ــ به چشم خود ملاحظه نمود که صدها و هزاران برابر دایرهالمعارف بریتانیکا را در یک حجم کوچک به نام سی دی یا دی وی دی ، جا دادند. پس با این احوال چه کسی جرأت دارد ادّعا کند کند که پوست انسان قادر به ضبط حوادث گذشته نیست. آیا این که ما امروز از فهم چنین امری ناتوانیم دلیل است بر غیر ممکن بودن این امر؟!!! روزی فیزیکدانها هم باور نمی کردند که یک جسم کوچک مثل سی دی حاوی هزاران جلد کتاب باشد امّا دیدیدم که محقق شد.
. نویسنده مدّعی است که در آخرت مجازات به نحو تکوینی است لذا نیازی به شاهد نیست تا پوست انسان به عنوان شاهد احضار شود.
جواب:
همانطور که مجازات به دو گونه تکوینی و تشریعی (قراردادی) تقسیم می شود ، شهادت دادن نیز نیز دو قسم است: شهادت تشریعی(قراردادی) و شهادت تکوینی. شهادت پوست نیز در آخرت می تواند تکوینی باشد نه تشریعی ؛ پس شبهه مذکور بی مورد است. همانگونه که سرخ شدن صورت ، تکویناً شهادت می دهد به خجالت صاحبش. اینکه پوست بدن شهادت می دهد بر ضدّ صاحبش می تواند به این معنا باشد که آثار گناه در پوست ظاهر می شود و همه از ظاهر شخص پی به اعمال او می برند. در هیچ جای قرآن کریم تصریح نشده که پوست با صوت ، سخن می گوید ؛ ظهور نطق هم در سخن مصوّت نیست تا گفته شود از ظاهر آیه چنین بر می آید.
۴٫ نویسنده گفته است:« از سوی دیگر باید به این پرسش پاسخ گفت: پوست آلت تناسلی، یک موجود است یا دو موجود یا چند موجود؟ تا چیزی هویت شخصی (personal identity) واحد نداشته باشد، یعنی یک موجود حقیقی نباشد، علم و اراده و قدرت ندارد تا بتواند شهادت دهد.»
جواب:
الف) طبق فلسفه صدرایی ، انسان یک موجود دارای مراتب است. لذا یک مرتبه از وجود انسان(بدن) می تواند بر ضدّ مرتبه دیگر(روح) شهادت دهد. همانطور که انسان در همین دنیا خودش با خودش حرف می زند. آیا آنگاه که کسی در خلوت ، خودش با خودش بحث می کند ، دو نفر است ، یا یک نفر است با دو مرتبه وجودی؟! گاه مرتبه حسّ انسان با مرتبه خیال او تکلّم می کند و گاه مرتبه خیال او با مرتبه عقلش سخن می گوید ؛ گاه نیز نفس امّاره با نفس لوّامه و وجدان درگیر می شود.
ب) از اینها گذشته ، اگر شهادت پوست همانگونه که خود نویسنده اقرار نموده تکوینی باشد ، لزومی ندارد که اراده هم داشته باشد ؛ مگر آنگاه که حالت چهره شخص شهادت می دهد که شخص ترسیده است یا نگران است لازم می آید که قیافه شخص ، فردی مستقلّ تلقی شود؟! وقتی شخص در مصاحبه ی شغلی ، دروغ می گوید حالت چهره او داد می زند که دروغ می گوید ؛ آیا در چنین حالتی که زبان شخص با زبان قیافه او تضادّ پیدا می کنند لازم می آید که قیافه ، شخصیّت مستقلّ داشته باشد. همینطور آنجا که فیلم برداشته شده با دوربین مخفی شهادت به کار خلاف کسی می دهد لازم می آید که فیلم اراده داشته باشد.

Print Friendly, PDF & Email
No votes yet.
Please wait...
انتشار توسط 8 تم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

19 − 11 =