سرخط خبرها

تفاوت بهشت برزخی و اخروی چیست ؟ تفاوت جسم برزخی و دنیوی و اخروی چیست ؟

پرسش:

۱- فرق خون مجرد با خون مادی چیست؟آیا خون مجرد هم مایه حیات جسم مجرد است یا خیر؟
۲- آیا جسم برزخی ، مثالی و جسم اخروی ،جبروتی است؟
۳- فرق جسم برزخی و اخروی چیست؟
۴- جسم اخروی که مجرد محض است پس چطور صورت (انسانی یا حیوانی)و مقدار دارد؟ایندو متضاد نیستند؟
۵- آیا بهشتی که در قران ترسیم شده که نهرهای روان و حور و… همان بهشت مثالی و برزخیست؟یعنی اکثر مردم پس از حسابرسی تنزل به بهشت مثالی می کنند؟مگر بهشت برزخی(عالم برزخ) پس از قیامت برچیده نمی شود؟
۶- بهشت جبروتی و لاهوتی هم داریم؟ و آیا در اینها دیگر خبری از نعمات مختلف و صورتها و تصاویر و نغمات و غذاها و … نیست؟

پاسخ:
۱ـ خون مجرّد، همان خون است الّا اینکه مادّه ندارد. مگر در بدن مادّی، حیات انسان، به خون است که در برزخ نیز چنین باشد؟ حیات، وصف ذاتی وجود است. لذا اصلاً موجود غیر زنده، تعبیر متناقضی است مثل «دایره ی چهارضلعی». خون در دنیا، صرفاً وسیله ی تغذیه ی سلولهاست نه وسیله ی حیات. در آخرت نیز چه بسا واسطه ی فیض باشد برای تغذیه ی صور اخروی سلولها. تک تک موجودات جهان، که به تجرّد می رسند، رزق خاصّ خودشان را خواهند داشت.

۲ـ جسم مثالی، همان جسم برزخی است، که ملکوتی است نه جبروتی. جسم اخروی اغلب افراد نیز همان جسم برزخی است. چون بعد از قیامت (فروپاشی عالم مادّه)، عالم برزخ، جزئی از عالم آخرت خواهد بود. چون برزخیت وقتی معنا دارد که شیء، بین دو چیز باشد. پس وقتی یک طرف برزخ یعنی دنیا، فانی شد، خود برزخ نیز از برزخیت خارج خواهد شد.
امّا جسم جبروتی، در واقع همان جسم کلّ است، که از او تعبیر به عرش هم می کنند. کسی که به این جسم متّصل شود، تمام اجسام، تحت ولایت او قرار می گیرند؛ چون تمام اجسام، ظهورات آن جسم کلّ می باشند. اجسام جزئی دنیایی و برزخی، را اگر تشبیه کنیم به صور خیالی انسان، جسم کلّ در حکم خود قوّه ی خیال است، که صور خیالی، تعینات گوناگون آن هستند.

۳ـ گفتیم.

۴ـ جسم اخروی، مجرّد محض نیست؛ مگر اینکه منظورتان جسم کلّ باشد، که گفتیم.

۵ـ بلی همان بهشت مثالی است، لکن در ظرف آخرت. این بهشت، قبل قیامت، فقط در حدّ اجمال برای اهلش ظهور می کند، امّا بعد از قیامت، به تفصیل برای اهلش ظهور می کند. لذا تنزّل نمی کنند بلکه از اجمال به تفصیل، ترقّی می کنند. هذه حکمه عرشیه.

۶ـ بهشت جبروتی، همان ملاقات جبروتیان است؛ و نعمت موجود در آن، علم خالص است. بهشت لاهوتیان، ملاقات اسماء الله است، و رزقشان فناست. شراب طهوری که عبد را از غیر خدا پاک می سازد. رزقنا الله و ایاکم.

Print Friendly, PDF & Email
0 0 vote
Article Rating
Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x