نوشته های وب گاه

برای جبران گناهان گذشته چه کار باید کرد؟

پرسش:

قبلا در باره هدفم که می خواهم زن عالمه ای در زمینه اسلام و اصول اسلامی و تاریخ اسلامی شوم با شما مکاتبه کرده بودم. و یکی از اهدافم داشتن فرزندی باهوش و عالم است که باید برای آن برنامه ریزی کنم حالا دو سوال دارم:
۱- برای جبران گناهان گذشته چه کار باید کرد؟ ( ارتباطات با نامحرم ( صحبت های عادی رو در رو، حفظ نکردن حجاب سر یا دست ، چت کردن با نامحرم، دروغ و… ) آیا برای جبران هر یک از آنها باید کار خاصی انجام دهم؟ لطفا راهنمائی کنید.

۲- برای داشتن سیر مطالعاتی پیشنهاد کرده بودید که به دانشگاه رم ولی فعلا شرایطش رو ندارم ولی پشتکارم تو این زمینه خوب هست و گفته بودید که سن و رشته ام را بنویسم تا کمکم کنید. بنده ۲۴ ساله مهندس کامپیوتر نرم افزار هستم و دوست دارم درباره اصول اسلامی در تمام زمینه ها دانش زیادی پیدا کنم و قبلا کتاب های شهید مطهری را خوانده ام لطفا در بقیه راه من را همراهی کنید.
باتشکر از توجه بی دریغ شما

پاسخ:
۱ـ اینکه برای داشتن فرزند باهوش یا صالح برنامه ریزی کنیم، کار خوبی است؛ امّا توجّه فرمایید که تمام این کار دست ما نیست. فرزند انسان، یک موجود مختار است؛ لذا می تواند تربیت را بپذیرد یا نپذیرد. این لازمه ی مختار بودن است. اگر با تربیت می شد صد در صد کسی را صالح یا طالح نمود پسر نوح(ع) کافر نمی شد، یا موسی(ع) پیغمبر نمی شد. پسر نوح(ع) با داشتن پدری چون نوح(ع) باز هم صالح نشد؛ چون خود نخواست که صالح باشد؛ و موسی(ع) با اینکه در کاخ فرعون بزرگ شد امّا نخواست که آلوده شود. همینطور حضرت آدم(ع) دو. فرزند داشت به نامهای هابیل و قابیل که اوّلی صالح بود و دومی طالح؛ در حالی که هر دو را یک پدر و مادر تربیت نموده بودند؛ و جامعه ای یا فرد آلوده ای هم در آن زمان نبود که باعث آلودگی قابیل شود. او خود خواست که بد باشد؛ لذا بد شد؛ همان گونه که ابلیس را هم کسی گمراه نکرد؛ بلکه خودش نخواست خوب بماند.
پس توجّه داشته باشید که تربیت خوب تمام قضیّه نیست؛ تربیت درست زمانی در فرد اثر می گذارد که خودش هم خوب بودن را اختیار کند. عوامل برون ذاتی هیچگاه نمی توانند اختیار را از انسان سلب کنند. لذا اگر کسی خودش نخواهد که خوب باشد، تمام انبیاء هم دست به دست هم دهند نمی توانند او را اصلاح کنند؛ و اگر کسی بخواهد خوب باشد، تمام شیاطین انس و جنّ هم نمی توانند او را گمراه سازند.
پس در بحث تربیت فرزند باید واقع بین بود؛ و زیادی آرمانی فکر نکرد. وظیفه ی ما تلاش برای تربیت درست و هدایت فرزندمان است، امّا ما نمی توانیم او را مجبور به خوب بودن بکنیم. بلی اگر کسی خودش خواست که خوب باشد، آنگاه عوامل برون ذاتی می توانند در تربیت و هدایت او مؤثّر باشند.

۲ـ توبه از گذشته
برای توبه نمودن از گناهانی مثل ارتباط با نامحرم یا حفظ نکردن حجاب یا دروغ و امثال آن باید ابتدا با نیّت تقرّب به خدا قصد توبه نمود؛ آنگاه باید از عمق دل نسبت به آن گناهان پشیمان شد؛ و در پیشگاه الهی ابراز پشیمانی و شرمندگی کرد. آنگاه باید تصمیم قطعی گرفت که دیگر از این کارها نکرد. و اگر شخص بار دیگر وسوسه شد و آن گناهان را تکرار نمود، باز باید این مراحل را از سر گیرد.
امّا اگر شخص گناهی کرده که قضا یا کفّاره دارد؛ مثل ترک نماز یا ترک روزه یا ادا نکردن نذر شرعی و امثال آن، باید افزون بر موارد سابق، قضا و کفّاره ی ذکر شده رساله های مراجع تقلید را هم به جا آورد؛ مثلاً اگر ترک نماز کرده باید آن را قضا کند. یا اگر عمداً روزه نگرفته باید هم آن را قضا کند هم کفّاره اش را به جا آورد.
امّا اگر گناه شخص از سنخ حقّ الناس می باشد، مثلاً مال کسی را خورده است یا مال کسی را ضایع نموده است، آبروی کسی را ریخته است، یا امثال اینها، باید افزون بر به جا آوردن موارد مطرح در بحث حجاب، صاحب حقّ را هم راضی کند.
البته در موردی که ممکن است طلب حلالیّت موجب ناراحتی صاحب حقّ شود یا باعث دعوا و کدورت و فتنه شود، شخص باید به نحوی حقّ را به صاحبش برساند که این گونه موارد پیش نیاید؛ بخصوص در خصوص غیبت، برخی مراجع فرموده اند که لازم نیست از خود شخص کسب حلالیّت شود؛ بلکه کافی است که برای خود و آن فرد استغفار کند. امّا اگر مرجع تقلید شخص فتوا داده باشد که برای توبه از غیبت هم باید کسب حلالیّت شود، در صورتی که موجب کدورت نمی شود باید کسب حلالیّت کرد.
پس به طور خلاصه، گناهان سه گونه اند، که هر کدام نیز روش توبه ی مخصوص خود را دارند.

۳ـ شما بزرگوار برای مطالعه لازم است در سه حیطه ی اصلی مطالعه داشته باشید؛ که عبارتند از: اعتقادات، اخلاقیّات، احکام. در کنار این سه حیطه بهتر است کتب دیگری همچون تاریخ و تفسیر و … هم مطالعه فرمایید.
در بخش اعتقادات، می توانید کتب نویسندگان زیر را مطالعه فرمایید.
ـ استاد جعفر سبحانی
ـ استاد محمّد تقی مصباح یزدی
ـ آیه الله جوادی آملی
ـ استاد محمّد شجاعی
ـ علّامه حسن زاده آملی
ـ امام خمینی(ره)

در بخش اخلاق، افزون بر کتب اخلاقی بزرگواران فوق الذکّر می توانید کتب زیر را هم مطالعه فرمایید.
ـ معراج السعاده، ملا احمد نراقی
ـ اخلاق ناصری، محمدبن محمد نصیرالدین طوسی، مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی

امّا در بخش احکام لازم است رساله ی مرجع تقلید خودتان را بخوانید؛ و اگر استفتائات ایشان هم چاپ شده مناسب است آن را هم بخوانید. همچنین رساله هایی ویژه برای دختران و پسران چاپ شده که خواندن این گونه رساله ها هم به خاطر بیان امروزی تر آنها بهتر است. و اگر می خواهید با اصطلاحات فقهی تا حدودی آشناتر شوید مناسب است کتاب « آموزش فقه (۷۲ درس): احکام سطح عالی» تألیف محمدحسین فلاح زاده را مطالعه فرمایید.

در باب تاریخ می توانید از آثار دکتر شهیدی و استاد پیشوایی بهره ببرید.
در باب تفسیر، می توانید از تفسیر نمونه، تفسیر نور و ترجمه تفسیر المیزان استفاده کنید.

Print Friendly, PDF & Email
No votes yet.
Please wait...
انتشار توسط 8 تم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

18 + پانزده =