سرخط خبرها

آیا انگشتر به دست کردن در نماز شرک است؟

پرسش:
آیا شفیع قراردادن انگشترعقیق یا فیروزه و … در هنگام دعا( رسمی که در بین ماشیعیان مرسوم است و گاها دیده شده که هنگام قنوت انگشتر را به رو برمی گردانند) مساوی شرک نیست؟
آیا این کار نوعی سنگ پرستی نیست؟ آیا این همان کاری نیست که بت پرستان انجام می دادند و می گفتند که این بتها واسطه ما و خداوند هستند و قرآن این کارشان را به شدت محکوم می کند؟ حال چه فرقی می کند واسطه یک بت بزرگ باشد یا یک سنگ کوچک؟( در کتاب حلیه المتقین در مورد انگشترها احادیثی ذکر شده است) توضیح فرمایید؟
پاسخ:
۱ـ علمای شیعه به هیچ وجه برای انگشتر عقیق یا فیروزه نقش شفاعت گری قائل نبوده و نیستند. البته ممکن است برخی عوام چنین پندارهای باطلی داشته باشند ؛ لکن پندار برخی افراد را نمی توان به حساب یک مذهب گذاشت.
ضمناً توجّه داشته باشید که بت پرستان بتها را خدایانی آسمانی می انگاشتند و بتهای سنگی مجسمه ی آن خدایان شمرده می شدند. لذا آنان موجوداتی توهّمی را می پرستیدند که آن مجسّمه ها تمثال آنها محسوب می شدند. لذا خداوند متعال فرمود: « اینها فقط نامهایى است که شما و پدرانتان بر آنها گذاشته‏اید(نامهایى بى‏محتوا و اسمهایى بى مسمّى)، و هرگز خداوند دلیل و حجتى بر آن نازل نکرده؛ آنان فقط از گمانهاى بى‏اساس و هواى نفس پیروى مى‏کنند در حالى که هدایت از سوى پروردگارشان براى آنها آمده است.» (النجم:۲۳)
۲ـ از روایات بر می آید که استعمال انگشتر عقیق یا فیروزه مستحبّ است. امّا مستحبّ بودن یک چیز به معنی شفیع بودن او نیست. لذا همه مسلمین جهان ، برای کعبه که از سنگ است احترام خاصّ قائلند. مساجد را محترم می شمارند. بر زمین سجده می کنند. کلمات قرآن را ، که از جوهر است ، مقدّس می دانند و … . آیا معنای این امور آن است که معاذ الله مسلمانان کعبه پرست یا مسجد پرست یا زمین پرست یا جوهر پرست می باشند؟!
انگشتر به دست کردن ، صرفاً یک عمل مستحبّی است ؛ به خصوص اگر در نماز باشد ، مانند صدها امر مستحبّ دیگر مثل پوشیدن لباس تمیز و آراسته در نماز ، یا استعمال عطر در حال نماز ، یا استفاده از عبا در نماز و … .
۳ـ در روایات فراوانی وارد شده که در روز قیامت ، اماکن و اجسام به ظاهر بی جان نیز به نفع یا ضرر انسانها شهادت خواهند داد. برای مثال مکان نماز شخص ، شهادت خواهد داد که او اهل نماز بوده ؛ یا مکان گناه شهادت خواهد که فلان شخص در کنار من گناه کرد. انگشتر نیز از این قاعده ی عامّ خارج نیست. لذا او نیز در قیامت شهادت می دهد که فلانی در حضور من مشغول نماز بود.
۴ـ همچنین خداوند متعال فرموده است: « یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد ــــــ اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به هر مسجد ، با خود بردارید» (الأعراف:۳۱ ) ؛ و شکّی نیست که انگشتر نیز جزء وسائل زینتی است ، چه برای مرد و چه برای زن. پس انگشتر به دست کردن در حال نماز ، به امر خداست ؛ لذا عین طاعت خداست نه شرک به خدا.
۵ـ هم در روایات شیعه و هم در کتب روایی اهل سنّت و کتب صحاح آنها وارد شده که رسول خدا (ص) انگشتر بر دست داشته است. و فعل رسول خدا حجّت شرعی بر جمیع مسلمین می باشد. لذا شکّی نیست که انگشتر به دست کردن ، نه تنها بدعت نیست بلکه سنّت نبوی است.

۶ـ اما روایات وسفارشات در باب انگشتر:
روایات ذیل در مورد خواص عقیق وارد شده ،امام صادق (ع ) می فرماید : « دستی برای دعا به سوی خدا بالا نمی رود محبوب تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد.» (وسائل الشیعه , ج ۵, ص ۸۷).
در روایتی از حضرت فاطمه زهرا(س) از پیامبر خدا(ص) آمده است : « کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند » (وسائل الشیعه ، ج ۵ ص۸۸ ، ابواب احکام الملابس ،باب۵۲ حدیث۲)
و در روایتی از پیامبر (ص) نقل شده است: « کسی که انگشتر عقیق به دست کند حوایجش برآورده می شود».
همچنین در روایتی از آن حضرت آمده است: « انگشتر عقیق به دست کنید چون مادامی که در دست است غمی به دارنده ی آن نمی رسد»
و در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: « کسی که انگشتر عقیق داشته باشد فقیر نمی شود » (وسائل الشیعه ج۵ ص ۸۶-۸۷).
و در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که :« انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و امید هست که عاقبت صاحبش مقرون به خیر و نیکی باشد. » (همان)
باز از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : « انگشتر عقیق موجب ایمنی است در سفر. » (همان)
در مورد خواص انگشتر فیروزه روایات ذیل وارد شده :
پیامبر (ص) : « خداوند عالمیان می فرماید که من شرم دارم که نا امید بر گردانم دستی را که به سوی من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فیروزه باشد »
امام صادق(ع): « هر که انگشتر فیروزه در دست کند دستش فقیر نشود. »
شخصی به امام رضا (ع) از نداشتن فرزند شکایت می کند حضرت می فرماید : « انگشتر از فیروزه بگیر و بر آن بنویس «رب لا تذرنی فردا وانت خیر الوارثین » (وسائل ج۵ ص ۹۴-۹۵)
ـ دُر نجف
امام صادق (ع) فرمودند: دُر نجف که در نجف اشرف خدا ظاهر می سازد بدرستی که هر که آن را دست کند به هر نظر کردنی به آن ، خداوند زیارتی یا حجّی یا عمره ای در نامه ی عمل او بنویسد که ثوابش ثواب پیامبران و صالحان باشد و اگر خدا رحم نمی کرد بر شیعیان ما هر آیینه هر نگین از آن به قیمت بسیار می رسید.» (وسائل ج۵ ص۴۰۳ – ۴۰۴)

ـ یاقوت
در روایتی از امام رضا و پیامبر علیهما السلام آمده است که: « انگشتر یاقوت را در دست کنید که فقر را بر طرف می کند. » (وسائل ج۵ ص۹۲-۹۳)
ـ حدید (آهن)
در رواتی نقل شده است شخصی از حاکمی ستمگر به امام صادق شکایت نمود امام فرمود : « انگشتری که نگین آن از حدید صینی (چینی) است بساز و روی آن در سه سطر بنویس « اعوذ بجلال الله » «اعوذ بکلمات الله » «اعوذ برسول الله » ودر زیر نگین در دو سطر نوشته شود «آمنت بالله وکتبه» « انی واثق بالله ورسله » و بر دور نگین نوشته شود « اشهد ان لا اله مخلصا » سپس امام فرمودند این انگشتر را در هر چیر که بر تو مشکل و سخت می شود در دست کن و هر گاه از دشمن ترسیدی نیز آن را به دست کن! همچنین هرگاه همراه زنی شود که زایمانش سخت شده وضع حملش آسان خواهد شد . » (مستدرک الوسائل ج۳ ص ۲۹۹)
در مورد نوشتن بر روی انگشتر علاوه بر روایت فوق روایات فراوانی داریم که حاکی از این است که بر روی نگین انگشتر هر یک از امامان چیزی نوشته شده بود از جمله : امام صادق (ع) می فرماید نقش نگین پیامبر (ص) «محمد رسول الله » بود و نقش نگین امیر مومنان (ع) «الله الملک» بود و نقش نگین پدرم « العزه لله» بود .
ودر روایتی از احمد ابن ابی نصر روایت شده که می گوید امام رضا (ع) انگشتر پدرش موسی بن جعفر و جدش جعفر بن محمد را به من نشان داد بر روی انگشتر امام صادق (ع) نوشته بود « انت ثقتی فاعصمنی من الناس » وبر روی انگشتر موسی بن جعفر (ع) نوشته شده بود «حسبی الله » همچنین در روایتی وارد شده است کسی که بر انگشترش بنوسید «ماشاء الله لا قوه الا بالله استغفر اللیه » از فقر سخت نجات پیدا می کند» (وسائل الشیعه ج۵ ص ۹۹-۱۰۱)

Print Friendly, PDF & Email
0 0 vote
Article Rating
Rating: 4.5/5. From 2 votes.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x