سرخط خبرها

آیاتقدیس وتکریم بیش ازحد ائمه معصوم میتواند مصادیق آیات شرک درقرآن باشد ؟

پرسش:
آیاتقدیس وتکریم بیش ازحد ائمه معصوم میتواند مصادیق آیات شرک درقرآن باشد?

پاسخ:
منظورتان از «بیش از حدّ» چیست؟ حدّش کجاست که بیش از آن، بشود «بیش از حدّ»؟
خدای متعال فرمود: « اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاهٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی‏ زُجاجَهٍ الزُّجاجَهُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّی یوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبارَکَهٍ زَیتُونَهٍ لا شَرْقِیهٍ وَ لا غَرْبِیهٍ یکادُ زَیتُها یضی‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ یهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یشاءُ وَ یضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَی‏ءٍ عَلیم» (النور:۳۵)

مثل نور خدا چه موجودی است؟ اهل بیت(ع) فرمودند ماییم.

این یکی از حدودی است که خدا تعیین نموده است.

در آیات متعدّدی ملائک را امر نموده که خلیفه الله سجده کنند. آیا بالاتر از سجده، نمادی برای عبادت وجود دارد؟

آیا خدا، ملائک را به شرک دعوت نمود که گفت به خلیفه الله سجده کنید؟

حضرت یعقوب(ع) به یوسف(ع) سجده کرد. آیا یعقوب پیغمبر، مشرک بود که یوسف(ع) ـ که قطعاً مقامش از اهل بیت(ع) پایینتر است ـ سجده کرد؟

آیات زیر را با هم مقایسه بفرمایید!

در مورد آدم(ع) فرمود: « وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبى‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ » (البقره:۳۴)

در مورد یوسف(ع) فرمود: « وَ رَفَعَ أَبَوَیهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ یا أَبَتِ هذا تَأْویلُ رُءْیای مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَها رَبِّی حَقًّا وَ قَدْ أَحْسَنَ بی‏ إِذْ أَخْرَجَنی‏ مِنَ السِّجْنِ وَ جاءَ بِکُمْ مِنَ الْبَدْوِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیطانُ بَینی‏ وَ بَینَ إِخْوَتی‏ إِنَّ رَبِّی لَطیفٌ لِما یشاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلیمُ الْحَکیمُ » (یوسف:۱۰۰)

آنگاه در مورد خدا فرمود: « وَ إِذا قیلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ قالُوا وَ مَا الرَّحْمنُ أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا وَ زادَهُمْ نُفُوراً» (الفرقان:۶۰)
و فرمود: « وَ مِنْ آیاتِهِ اللَّیلُ وَ النَّهارُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لا لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذی خَلَقَهُنَّ إِنْ کُنْتُمْ إِیاهُ تَعْبُدُون» ( فصلت:۳۷)

« اسْجُدُوا لِآدَمَ » مقایسه کنید با « اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ » و با « اسْجُدُوا لِلَّهِ »! در هر سه مورد، دقیقاً یک قالب به کار رفته است.

این یعنی چه؟

یعنی در منظر خود خداوند متعال، حدّ خلیفه الله آن است که اگر در برابرش سجده هم بشود، شرک نیست. چون خلیفه الله، مظهر تامّ اسماء الله است.

حال ببینیم عقیده ی شیعه چیست؟

شیعه هر اندازه هم که اهل بیت(ع) را بزرگ بشمارد، آنقدر بزرگ نمی شمارد که ادّعا کند باید در مقابشان سجده کرد. پس تکریمی که شیعه برای اهل بیت(ع) می کند هنوز خیلی پایینتر از آن تکریمی است که ملائک از آدم کردند (البته به امر خدا) و نیز یعقوب(ع) از یوسف(ع) کرد، باز به اذن خدا.

اهل بیت(ع) واقعاً مظلومند، حتّی نزد شیعیان خودشان. آنقدر مظلومند که اگر کسی آنها را کمتر از آدم(ع) و کمتر از یوسف(ع) هم تکریم کند، می گویند غلوّ کردید. در قرآن کریم، عیسی(ع) با صراحت تمام خودش را خالق مأذونه می نامند، در حالی که اگر کسی بگوید اهل بیت(ع) به اذن الله قدرت بر خلق داشتند، کفر محسوب می کنند.

« وَ رَسُولاً إِلى‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیهٍ مِنْ رَبِّکُمْ أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیئَهِ الطَّیرِ فَأَنْفُخُ فیهِ فَیکُونُ طَیراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْی الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فی‏ بُیوتِکُمْ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیهً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ » ( آل‏عمران:۴۹)
« إِذْ قالَ اللَّهُ یا عیسَى ابْنَ مَرْیمَ اذْکُرْ نِعْمَتی‏ عَلَیکَ وَ عَلى‏ والِدَتِکَ إِذْ أَیدْتُکَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ کَهْلاً وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ التَّوْراهَ وَ الْإِنْجیلَ وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیئَهِ الطَّیرِ بِإِذْنی‏ فَتَنْفُخُ فیها فَتَکُونُ طَیراً بِإِذْنی‏ وَ تُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنی‏ وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏ بِإِذْنی‏ وَ إِذْ کَفَفْتُ بَنی‏ إِسْرائیلَ عَنْکَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَیناتِ فَقالَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبینٌ » (المائده:۱۱۰)

در این دو آیه شریفه، به عبارت « أَنِّی أَخْلُقُ ــ من (عیسی) خلق می کنم» و « إِذْ تَخْلُقُ ـ زمانی که تو (عیسی) خلق می کردی» دقّت شود.

اینها حدّ تکریم و مدح خلیفه الله هستند در منظر قرآن کریم.

Print Friendly, PDF & Email
0 0 vote
Article Rating
No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x