نوشته های وب گاه

بایگانی نویسنده: مجید خیری نیا

طینت که در روایات بسیاری به آن اشاره شده ، به چه معناست ؟ طینت علیینی و سجینی چیست ؟

پرسش: متنی که می نویسم از کتاب کلیات حدیث قدسی ترجمه کتاب جواهر السّنیه، تالیف فقیه بزرگوار و محدث شیخ محمد ابن حسن حرّ عاملی، انتشارات دهقان تهران باب حضرت علی(ع) است: محمد بن علی بن حسین بن بابویه در کتاب علل از محمد بن حسن بن ولید از محمد بن حسن صفار از احمد بن محمد بن عیسی از حسن بن محبوب از عمرو بن ابو المقدام از جابر از امام باقر(ع) از امیرالمومنین (ع) نقل کرده که حضرت در حدیث فرمود: بخشی از حدیث بعد هم خداوند با اراده خود مشتی از آب ... بیشتر بخوانید »

آستانه تحمل اسلام در برابر گروههای غیر همسو مانند بهاییت چه اندازه می باشد ؟

پرسش: لطفا درباره گروههای انحرافی مانند بهاییت و … توضیح دهید و بفرمایید آستانه تحمل اسلام در برابر گروههای غیر همسو با آن چیست؟ یعنی چه مکتبهایی و چه راه و روشهایی( با چه معیارهایی) حق آزادی ابراز عقیده و تبلیغ در یک جامعه اسلامی را دارند؟ یعنی می خواهم بدانم اگر ما خود را شمول گرا می دانیم، مرز این شمولگرایی از مطلق گرایی صرف و کثرت گرایی صرف چیست؟ پاسخ: ۱ـ دین اسلام در مقام عمل و در تعاملات اجتماعی امر به مدارا با پیروان ادیان آسمانی همچون بیشتر بخوانید »

عصمت همه جانبه در چهارده معصوم (ع) چیست ؟

پرسش : عصمت همه جانبه چیست ؟ پاسخ : به حکم منطق صحیح اندیشه ، قبل از ورود در هر مساله ای باید موضوع و محمول آن مساله را به درستی دریافته ، تعریف موضوع مورد بحث را به دقّت شناخت ؛ چرا که بسیاری از اختلاف نظرها ناشی از اختلاف تعریفهاست. پس قبل از ورود در بحث عصمت انبیاء ابتدا باید دید مسلمین و به ویژه شیعه ی جعفری چه تعریفی از نبوّت و عصمت دارد و رابطه ی عصمت و نبوّت را چگونه تبیین می کند. در اعتقاد مسلمین و به خصوص شیعه ... بیشتر بخوانید »

چرا عشق به کمال مطلق دلیل بر وجود کمالات مطلق است ، و جامع آن کمالات مطلق خداست؟

پرسش: چرا عشق به کمال مطلق دلیل بر وجود کمالات مطلق است ، و جامع آن کمالات مطلق خداست؟ پاسخ: ـ فرموده اید: « چرا عشق به کمال مطلق دلیل بر وجود کمالات مطلق است » کمالات مطلق معنی ندارد. اگر چیزی مطلق است، دیگر دومی و سومی نخواهد داشت. پس بفرمایید: « کمال مطلق» نه «کمالات مطلق». دو گانگی و چندگانگی خودش قید است، و مطلق یعنی بدون قید. لذا مطلق، همواره یکی است و دومی بر نمی دارد. ـ فرموده اید: « و جامع آن کمالات مطلق خداست» خیر این گونه نیست بیشتر بخوانید »

چرا از تغییر عالم ، تغییر خدا لازم نمی آید؟

پرسش: در رابطه علّی و معلولی، معلول تغییر نمی کند مگر آنکه علت تغییر نماید و در حقیقت معلول وجود مستقلی از علت ندارد و به نوعی انعکاس اوست. واقع شدن زمان بر ماده و تغییر در آن و انواع تغییرات در عالم ماده و تغییر و تکامل مادی و معنوی هر انسان از کودکی تا کهنسالی و اصولاً تغییر در خلقت و خلق جدید و امثال آنها، که همگی تغییر در معلول می باشند چگونه به تغییر در علت اصلی آنها یعنی خداوند متعال بر نمی گردد؟ پاسخ: خدا وجود مادّی را می آفریند ... بیشتر بخوانید »

نحوه ی پیدایش نفس با حرکت جوهری چگونه می باشد ؟

پرسش: مساله اجماع جسم و روح در انسان و تفسیر آیه نفخ روح و احادیث خلق نفس قبل از جسم فقط با حرکت جوهری ملاصدرا حل می شود: انسان مادی با تولد تروح پیدا می کند یعنی روح با جسم آمیخته نمی شود بلکه جسم بعد از تولد کم کم روحانی می شود. سوال:طبق حرکت جوهری اگر مجردات مسبوق به ماده اند پس چرا خداوند یا جبرئیل مجردند و جسم ندارند؟ پاسخ: ۱ـ فرموده اید: « انسان مادی با تولد تروح پیدا می کند یعنی روح با جسم آمیخته نمی شود بلکه جسم بعد از ... بیشتر بخوانید »

آیا با استدلال به قانون سوم نیوتن، می توان همانند اثبات انیشتین درباره مرگ و زنده شدن مردگان، به اثبات مسایلی از آن قبیل کرد؟

پرسش: آیا با استدلال به قانون سوم نیوتن، می توان همانند اثبات انیشتین درباره مرگ و زنده شدن مردگان، به اثبات مسایلی از آن قبیل کرد؟ پاسخ: ۱ـ تا آنجا که بنده سراغ دارم ، آلبرت اینشتین هیچگاه از نظریّات خود برای اثبات معاد بهره نبرده است. این دیگران بودند که با استفاده از نظریّه هم ارزی جرم و انرژی ؛ یعنی E=mc²دست به چنین استنباطهای غیر منطقی زده اند. برای مثال در اوائل انقلاب اسلامی ایران و نیز دهه ی قبل از آن ، کسانی چون مهندس مهدی بازرگان بیشتر بخوانید »

تعریف استقرا و تجربه چیست؟ و این دو چه تفاوتهایی با هم دارند؟ آیا هیچکدام از اینها اعتبار یقینی دارند؟

پرسش: تعریف استقرا و تجربه چیست؟ و این دو چه تفاوتهایی با هم دارند؟ آیا هیچکدام از اینها اعتبار یقینی دارند؟ پاسخ: ۱ـ استقراء یعنی از مشاهده ی موارد متعدّد به یک حکم کلّی رسیدن. اگر شخص نتیجه گیرنده تمام موارد آن حکم کلّی را مشاهده نموده و آن حکم کلّی را به دست آورده باشد، آن را استقراء تامّ گویند؛ و اگر برخی موارد را مشاهده نموده و حکم کلّی را به دست آورده باشد، آن را استقراء ناقص گویند. مثلاً کسی بین حیوانات جستجو کرده و متوجّه می شود که بیشتر بخوانید »

آیا راه بهشت رفتن ترک لذت ها و زیبایی های دنیا می باشد ؟

پرسش: یکی از سوالات رایج بین دانشجویان که واقعا کلیدی و مهم هم هست را مطرح کرده و ممنون می شوم پاسخ فلسفی ارائه نمایید: چرا راه رسیدن به بهشت ترک لذات(از قبیل خوردن و خوابیدن و شهوترانی،خانه مجلل و…) است و در بهشت بر عکس می شود؟چرا در بهشت ریاضت قطع می شود و ارزش نیست؟چرا در دنیا ارضای تمام عیار قوا(به صورت شبانه روزی) از طریق خوردن و شهوترانی و… موجب رسیدن به بهشت نیست؟مگر کمال قوا در اشتداد آنها نیست و این اشتداد قوا موجب لذت نیست؟پس چرا بیشتر بخوانید »

منظور از اینکه هیچ چیز از خدا پنهان و مخفی نیست چیست؟ آیا احتمال دارد که چیزهایی در هر زمینه‌ای از خدا پنهان و مخفی باشند؟

پرسش : منظور از اینکه هیچ چیز از خدا پنهان و مخفی نیست چیست؟ آیا احتمال دارد که چیزهایی در هر زمینه‌ای از خدا پنهان و مخفی باشند؟لطفا با دلیل و واضح و کامل توضیح بدین باتشکر پاسخ : براساس آیات قران کریم خداوند به همه اسرارعالم آگاه است و هیچ چیز از علم او مخفی نمی‌ماند: یعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ یعْلَمُ ماتُسِرُّونَ وَ ماتُعْلِنُونَ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُور آنچه را در آسمانها و زمین است می‏داند، و از آنچه پنهان یا آشکار می‏کنید، با خبر است و خداوند از آنچه در ... بیشتر بخوانید »